Utveksling i København (høst 2023)!

Hei hei! Mitt navn er Yedda og jeg har vært på utveksling i København denne høsten. Jeg er på mitt 5. semester i bacheloren min i Europastudier med sammenlikne politikk. Siden utvekslingen min nærmer seg slutt, tenkte jeg å komme med noen tips til deg som skal til København.

Praktiske tips:

• Skaff deg en sykkel (!!!) enten via Swapfiets eller Facebook. Det er veldig lett å komme seg rundt i byen men en sykkel og det går som oftest fortere enn å ta offentlig transport. Jeg brukte Swapfiets og var veldig fornøyd med det. De fikser sykkelen og det som trengs, og de har en god pris som inneholder forsikring. Jeg betalte ca 200dkk i måneden
  • Kjøp et Rejsekort. Kortet funker til både tog, metro og buss. Den koster ca 70dkk og så må man fylle på med penger. Købehavn har veldig gode tilbud for offentlig transport, men det kan være nok så dyrt å bruke metroen/bus/tog hver eneste dag.
  • Være obs på at hvis du skal bo i Danmark lengre enn 6 måneder, for å benytte deg av legetjeneste, opprette en dansk bankkonto eller melde deg inn på et treningssenter, er du nødt til å ha et CPR nummer. Mer info om dette finner du på nettsiden til International House Copenhagen, eller ANSA København.
  • Selv om det hjelper med Erasmustipendent, er det veldig dyrt å være norsk i Danmark akuratt nå. Om du har planer om å reise rundt i europa, så det er nokså lurt å spare litt ekstra i forkant…

Tips til å finne bolig:

Boligmarkedet i Købehavn er nokså utfordrende og ikke minst dyrt. Jeg var veldig heldig, da jeg hadde et sted å bo før jeg søkte på utveksling (det var også en av grunnene til at jeg valgte å ha utvekslingen min her).

• Jeg anbefaler på det sterkeste å lete etter bolig så fort som mulig. Noen steder du kan finne bolig: facebookgruppen «Nordmenn i København,» Housing Foundation og Housing Anywhere.
  • De fleste utvekslingstudenter bor i studentboligene. KU «hjelper» studenter å finne et sted å bo, der vi får tilsendt en e-post fra Housing Foundation sent i juni med info om hvordan en kan søke om bolig. MEN det er første mann til mølla prinsippet, så det er ikke sikkert at man får bolig (du kan finne noen bilde av det på min instagram takeover !)
  • Leien kan være alt mellom 5500dkk – 9000dkk+ strøm (spørs jo hvor du bor).
  • Verdt å nevne at det lønner seg å bo enten i sentrum (Indre By) eller i nærhet av campus.
  • !! Et siste tips som er verdt å nevne: pass på å ikke bli scammet via tilfeldige facebookgrupper og nettsider !!

Skole:

CSS (campuset for statskundskab) hvor jeg hadde forelesninger, ligger midt i sentrum. Campusen er relativt gammelt, men veldig sjarmerende. Det finnes mange biblioteker rundt i byen som kan/bør benytte. Selv likte jeg å lese på KU campusen i Frederiksberg og ved Det Kgl. Bibliotek.

• Undervisningsformene ligner veldig på et seminar med ca 20-30 studenter.
  • Man skal alltid være forberedt til timen fordi foreleserne forventer en aktiv muntlig deltakelse i timene, og mye diskusjoner i grupper.
  • Det er ikke obligatorisk oppmøte.
  • Emnet som heter Danish Culture er veldig populært blant utvekslingsstudenter. Den begynner nok tidlig i August, og det er et slags fag der man lærer danske historie, kultur og språket. Jeg hadde lyst til å ta det, men jeg fikk ikke godkjent studiepoeng for det. Allikevel så er det en gull mulighet til å bli kjent med utvekslingstudenter på tvers av fakultetene.
  • På 2 av mine fag kunne jeg velge hva eksamen min skulle handle om (free written assigment). Det er en oppgave på 3000 ord som må handle om noe vi har lært i det faget. Det er også lov å skrive eksamen i grupper, men da blir den litt lengre enn om du skulle har skrevet alene. Det kan hende at det varierer fra fakultet til fakultet, men sånn var det for meg.
  • Hvis du har lyst til å bli kjent med danske studenter og lære deg dansk anbefaler jeg å ta danske emner.
  • Jeg hadde kun en forelesning i uken per fag, så jeg hadde myyyye mer fritid enn det jeg har hjemme.
  • Jeg trengte ikke å levere oppgaver/arbeidskrav i løpet av semesteret.

Sosialt miljø:

Statsvitenskap på Københavns Universitet hadde en av de beste intro-days fra hva jeg hørte fra andre fakulteter. I tillegg til å møte andre medstudenter på disse dagene, får man også masse praktiske informasjon om byen/studentlivet i København. Mentorgruppen for det Samfundsvidenskabelige fakultetet arrangerer introdagene og mange andre aktiviteter ila semester (feks julebord, international dinner, MentorBar, cabin trip, «field trip» til mange museer). Hvis du velger å bli med på det, så får du tildelt en mentor som kan både arrangere sosiale aktiviteter med din «cluster.» Anbefaler på det sterkeste å være med på intro-days fordi det var der jeg ble kjent med mange folk!

Byen:

København er en utrolig fin by, med mange forskjellige arrangementer i løpet av året. Med sykkelen er det veldig enkelt å komme seg rundt! det finnes mange parker i sentrum, flere museum, hyggelige barer og koselige kafeer/restaurant. Her er noen av mine favoritter:

• Barer: JOJO, Barkowski, Gaia og Pompette.
  • Restaurant: Sticks n’ Sushi, Mother, Kødbyens Fiskebar, Pico Pizza, Halifax, Forno a Legna, Palazzo Diner.
  • Kafeer: La Banchina, Lagkagehuset, Hart Bageri, Apotek 57 og Andersen og Millard.
  • Steder (spesielt om sommeren): Frederiksberg Have, Reffen, Broens Gadekøkken,  Kalvebod Bølgen, Frederiskborg Slottet, Kastellet, Louisiana Museum, Glyptoteket, Islands Brygge, Von Frelsers Kirke og julemarkedene (hvis du er her på høst semesteret)

Takk for meg! Tror jeg har klart å oppsummere det jeg synes var viktigst å vite! København er en 10/10 by, og jeg er veldig glad for at jeg hadde min utveksling her! Om dere vil se flere bilder av min utveksling så kan dere se det på min instagram takeover på @uibutveksling!!

Frederiksberg Have

CSS – min campus (samfunnsvitenskapelig fakultetet)

Tivoli

Kastellet