Takk for nå, Hull!

Hei igjen, Helene her!

Nå er det et par måneder siden sist jeg var innom, og det har skjedd mye på den tiden. Først og fremst, pakket jeg sakene og dro hjem fra Hull. Det var rart å gå ut av leiligheten, og ikke minst å si hade til de jeg har blitt kjent med etter å ha bodd så tett oppi hverandre i tre måneder, men det var også fint å komme hjem å møte venner og familie.

Plutselig var det tid for eksamensperiode, og det endte opp med å bli hektisk. De fleste anbefaler å dra på utveksling til England på vår semesteret, fordi da er eksamensperioden samtidig som i Norge. Jeg derimot hadde eksamensperiode samtidig som semesteret startet i Norge. Jeg hadde aldri trodd at det kom til å bli så hektisk på tampen å skrive to essays, men nå er det deilig å ha fri!

Utenfor leiligheten jeg bodde i – Nøtteknekkeren med noen av de andre utvekslingsstudentene – Lesing på biblioteket

De tre og en halv månedene jeg var på utveksling i England var virkelig kjempebra, og jeg hadde helt klart gjort det igjen. Jeg har fartet masse rundt i England, lært mye nytt om meg selv, frisket opp engelsken, i tillegg til at jeg har fått litt kulturelt påfyll. Jeg har vitnet en annen studiehverdag enn hva jeg har vant med i Bergen, og jeg har blitt kjent med folk fra hele verden. Hvis du er i tvil med å dra på utveksling, så er rådet mitt til deg: Dra! Du kommer mest sannsynlig ikke til å angre.

Her er litt av det jeg har gjort siden sist:

Dagstur til York! Det er virkelig å anbefale dersom du er i England eller skal dit. Det er en veldig koselig og autentisk liten by.

En mange turer til en av mine favorittbyer: Manchester.

Dagstur til London. Det ble litt knapt med tid fordi det er så mye å se- og oppleve i London, men ettersom turen var veldig spontan var det veldig dyrt med hotell. Jeg fikk likevel sett mye at det som var planlagt, men jeg skal definitivt en tur tilbake her.

Ellers har vært noen som har lurt på det med om man trenger visum for å studere i England. Fasiten er at man ikke trenger visum, dersom man skal være i England i mindre enn 6 måneder. Jeg var bare i England i tre måneder, og trengte derfor ikke visum. Hvis det er noe mer du lurer på om å dra på utveksling til Hull, eller hvordan det er å leve i England generelt, er det bare å sjekke ut «ENGLAND» under høydepunktet på @uibutveksling på Instagram, så finner du masse stories med informasjon som kan være relevant for deg. Ellers er det bare å ta kontakt med meg på @helenefremstad, dersom du har noen flere spørsmål.

Da sier jeg over og ut!

Helene