Tre måneder i Reading, England

Heihei!
Mitt navn er Sunniva, og i skrivende stund er første semester i Reading akkurat over. Jeg må innrømme at jeg ikke er annet enn glad for at jeg skal tilbake for seks måneder til etter jul. De siste tre månedene har vært utrolig fine, med mange nye inntrykk både av Reading og England som bosted, og av det å være student i nytt land. Jeg har storkost meg og tenkte å dele litt av erfaringene jeg sitter igjen med til alle som lurer på om de vil på utveksling til Reading.

Hvordan jeg havnet i Reading var egentlig veldig tilfeldig. Jeg hadde aldri hørt om byen, men visste at jeg ville til et sted så nærme London som mulig og at jeg ønsket å være vekke et helt år. University of Reading var da et av universitetene det var mulig for meg å søke på, og jeg er veldig glad for at jeg endte her. Campus ligger omtrent 30min gange fra sentrum av byen, og det går ofte busser mellom sentrum og campus. Da jeg ankom byen i midten av september ble jeg veldig positivt overrasket. Jeg vil si det er en veldig typisk engelsk by, med mursteinhus og mye grønt. Byen er helt fin størrelse og det er en god del ting å gjøre her – blant annet handling på kjøpesentrene, mange restauranter, utesteder og uteområder.

Reading ligger også veldig bra plassert i forhold til å reise rundt. På et par-og-20 minutter kommer en seg med tog til Paddington station i London, og flyplassene Gatwick, Heathrow, Luton og Standsted ligger heller ikke altfor langt unna. Til Gatwick og Heathrow spesielt går det transport (tog eller buss) direkte fra Reading. Det er også gode togforbindelser til de fleste av byene både nord og sør i England.

Jeg vil anbefale å gå til innkjøp av et Rail Card for å få opptil 1/3 rabatt på togbilletter, og appen Trainline er et must om en skal reise rundt. Jeg kjøpte selv et 16-25 Railcard £30 (for et helt år) i starten av semesteret og har allerede spart inn det beløpet.

University of Reading som jeg studerer ved er et universitet med studenter fra hele verden, både utvekslingsstudenter som er der noen måneder og internasjonale studenter som tar hele graden sin der. Det er altså et veldig internasjonalt miljø og derfor ganske lett å bli kjent med nye folk både gjennom klassene og fritidsaktiviteter. Study Abroad Office ved universitetet er også veldig flinke til å arrangere turer for utvekslingsstudentene, en fin måte å få sett nye plasser for en litt billigere penge, og å møte andre utvekslingsstudenter. Turene i høst gikk til Bourton-on-the-water og Blenheim Palace (hvor Winston Churchill ble født), Cambridge og Cardiff (hovedstaden i Wales). Utenom disse turene har jeg også vært i Bath, Bristol, Dublin, Edinburgh, London og Oxford.

Hjemme på Universitetet i Bergen går jeg medier og kommunikasjon, men i Reading tar jeg bare frie studiepoeng. Jeg er reist ut på en geografiavtale som gjør at jeg hovedsaklig kan velge emner åpne for studenter ved Faculty of Geography and Environmental Science, i tillegg til emner åpne for alle utvekslingsstudenter. Jeg skal ta 60 studiepoeng i løpet av året, og jeg har fordelt det på fire fag per semester. To av fagene tar jeg hele året, og to andre byttes nå til vårsemesteret. Oppbygningen av fagene synes jeg er ganske ulik UiB sin. Vi har flere små oppgaver som skal inn i løpet av semester og muntlig aktivitet og presentasjoner blir mer vektlagt. Avsluttende er det også enten et essay eller en eksamen, og i de fagene jeg har eksamen så er ikke denne før til sommeren igjen – da de bare har én eksamensperiode.
Fagene jeg har tatt dette semesteret er:

• French 1
  • Intercultural Competence and Communication
  • Consumption, Politics and Space
  • Culture and Development in Africa

Litt andre tips og triks for utveksling i England:
Dette semesteret har jeg brukt mitt norske mobilabonnement da det har fungert likt i Storbritannia som hjemme i Norge, men for neste halvår skal jeg skifte til et engelsk da det er litt billigere. Om en ønsker å skaffe seg et engelsk bankkort så kan jeg anbefale Monzo, det er en nettbasert bank som jeg selv bruker, men jeg har også hørt fra andre internasjonale studenter at Revolut er bra. Som student får en 6mnd gratis Amazon Prime abonnement, der blant annet musikk, Kindle og Prime video er inkludert. Siden Storbritannia er ute av EU så må en søke visum for å studere der. Hvilket visum en trenger avhenger av hvor lenge en har tenkt å studere der og jeg vil anbefale å sjekke opp i det i god tid da visumsøknaden kan ta litt tid å få behandlet. Ellers vil jeg absolutt anbefale Reading som utvekslingssted, jeg storkoser meg og kunne ikke tenkt meg å være noen anne plass akkurat nå.

– Sunniva