Interrail-utveksling i Tsjekkia

God dag!

Sankt Stefans basilika i Budapest

Budapest er en av mine favorittbyen. Her går du aldri tom ting å se eller oppleve. På bildet ser du Sankt Stefans basilika.

Jeg heter Jonas (24 år), og kommer fra Steinkjer i Trøndelag. Jeg studerer Sosialantropologi ved UiB. Dette semesteret er jeg på utveksling i Brno, Tsjekkia. Byen ligger midt mellom Praha og Wien, og er litt større enn Bergen.

Det jeg vil fortelle deg om i dette innlegget er hvordan få mest mulig ut av en eventuell utveksling i Tsjekkia. Da vil mitt hovedfokus være på hvordan får krysset av så mange land og byer på sin bucket list. Dette krever en del planlegging, men Tsjekkia og Brno er det perfekte stedet å gjøre dette på et studentbudsjett. JA TIL INTERRAIL!

Siden jeg ankom Brno i starten av september har jeg hatt god tid til å reise rundt i Sentral- og Øst-Europa. Jeg har vært på en helgetur til Bratislava, en ukestur til Budapest og en langhelg i Graz i Østerrike. I tillegg har jeg fått opplevd fantastiske Praha. Alt dette på en måneds tid. Togturene varierer mellom 2 og 5 timer, som ikke er alt for ille. Jeg tar fag som er relevant for reisingen. Da jeg var i Bratislava var det midt i valgkampinnspurten i Slovakia, og noe ble snakket om i flere fag jeg hadde uken etter.

På litt over en måned har jeg fått krysset av fire land på min liste, og jeg har planlagt å få krysset av flere før jeg setter kursen hjem til Norge til jul.

Selfie i Praha

En sliten turist i Praha. Høsten har vært varm, og skyggen har vært min beste venn.

Her er mine tips:

På tur i Bratislava fikk jeg et innblikk i valgkampen i Slovakia, da et politisk parti arrangerte folkemøte midt i byen med kjente artister.

1. Spar der du kan. Jeg tok på med ekstra med jobb i sommer for å ha en buffer. Jeg bor på studentbolig her i Brno (du er sikret plass), som koster litt over 3000 i måneden. Dette kan meg en del til overs.
  2. Planlegg timeplanen din godt. Jeg valgte kun fag som går tirsdag, onsdag og torsdag. Slik kan jeg ta langhelg, og ha lesedager på toget. Enkelte uker har jeg neste ikke undervisning som gjør at jeg kan ta lengre reiser.
  3. Tog er litt dyrere enn buss, men verdt pengene. Jeg er ikke den største tilhengeren av buss over lengre distanser, og har valgt å reise med tog. Det kan være litt dyrere, men det er mye lettere å reise og få gjort andre ting. Viktig å huske setereservasjon.
  4. Finn billige steder å bo. Siden jeg reiser utenfor høysesongen er det lettere å finne billig overnatting. Dette kan være lurt å bestille i god tid. Et tips er å bestille i Airbnb, de har ofte gratis kansellering til en uke før avreise.
  5. Du trenger ikke mange dagene for å få en bra tur. Du kan få mye ut av en dagstur eller en helgetur også.

Fremover blir det nok ikke like mye reising, men jeg har flere steder å få besøke. Målet er minst tre land til før jeg drar hjem. Neste ut er Polen eller Tyskland.

Håper dette inspirerer til utveksling og reising.

Jonas Skjemstad Rønning