Tschüss, Wien!

Servus! Nå er det en god stund siden jeg flyttet hjem til Bergen og det er på høy tid å fortelle dere om den siste tiden og eksamensperioden i Wien! Faktisk har jeg nettopp fått sommerferie, så som dere kanskje skjønner har det vært et hektisk vårsemester.

Eksamen og sluttvurderinger

I forrige blogginnlegg fortalte jeg om skolesystemet i Wien. Da var jeg midt i eksamensperioden, og jeg var veldig spent på hvordan eksamenene kom til å se ut. Som nevnt varte de to skoleeksamenene jeg hadde kun i 1,5 time hver, og foregikk i forelesningssalen. Eksamen er ikke anonymt i Wien. Man skriver både navn og studentnummer på besvarelsen, og den rettes av foreleseren i faget. Mitt inntrykk er at det i Wien er et mye mer avslappet forhold til eksamen enn det vi er vant til i Bergen. I forelesningssalen var det kun foreleser, ingen eksamensvakter. Ingen sjekket at vi ikke hadde mobilen i lomma – vi kunne legge tingene våre rett der vi satt. En stor forskjell, som jeg ikke fant ut av før noen få dager før eksamen, er at eksamen foregår på papir! Det gikk overraskende fint, men noen krampetendenser i min tastatur-vante hånd ble det.

I tillegg til to korte skoleeksamener hadde jeg to «final essays». Oppgavene ble tilgjengelige rett etter nyttår, men jeg var dum nok til å utsette skrivingen til de siste dagene før innleveringsfristen. Vi hadde altså rundt 1,5 måned på oss til å skrive – jeg skrev på 5 og 3 dager. Det anbefales ikke! Når det kommer til tilbakemelding og karakter på tekstene har jeg inntrykk av at foreleserne er fornøyde med det meste.

Jeg har inntrykk av at kravene for å få god karakter er noe lavere enn i Bergen. I mange fag tenkte jeg at det var en reell sjanse for å stryke – det var det ikke. Med andre ord; ikke stress over å gjøre det bra på eksamen, for det kommer til å gå fint uansett!

Alt i alt var eksamensperioden ganske overkommelig. Hovedfeilen jeg gjorde var, som nevnt, at jeg ventet til etter at jeg hadde kommet tilbake til Bergen før jeg begynte å skrive på de siste tekstene.

Overlapp med semester i Bergen

Som nevnt i forrige blogginnlegg, innebar utvekslingsoppholdet mitt overlappende semester i Wien og Bergen. Dette må jeg innrømme at ble en god del mer stressende enn hva jeg så for meg. Men fortvil ikke! Mye av stresset må jeg ta på egen kappe. Dersom du disponerer tiden din bedre enn min, tror jeg det skal gå en del bedre med dere enn med meg :)) Lær av mine feil: skriv innleveringene så fort som mulig, og begynn å tenk litt på bacheloroppgave og annet som skjer på UiB før du kommer tilbake.

Noen siste tips og triks

1. Reis masse! FlixBus er kanskje den rimeligste måten å komme seg rundt. Ellers er tog å anbefale. To undervurderte byer jeg vil anbefale andre Wien-studenter å besøke er Ljubljana i Slovenia og Budapest i Ungarn. Ellers er Bratislava i Slovakia kun litt over en time unna med tog (her synes jeg personlig at en dagstur er mer enn nok til å se byen).
  2. Spar penger! Det er utrolig mange småutgifter knyttet til utveksling her og der som man ikke tenker over i forkant. I tillegg kommer stipendet mye senere enn når man studerer i Norge. For min del kom stipendet 16. november – da hadde jeg allerede vært i Wien i over to og en halv måned.
  3. I Østerrike er bruken av kontanter mye vanligere enn i Norge. Et tips er å alltid ha med seg litt kontanter.
  4. Når du ser på kartet over Wien, er det to hovedveier som er formet som sirkler. Den minste sirkelen kalles Ring, og rammer inn sentrumskjernen. Den litt større og litt mindre runde ringen kalles Gürtel (betyr belte), og er motorvei som også skiller ulike bydeler.

Til slutt vil jeg si lykke til, til framtidige utvekslingselever i Wien! Håper dere også får et fint utvekslingsopphold. Ikke nøl med å ta kontakt med meg dersom dere har spørsmål.

Tschüss und baba!