Liten oppdatering fra Praha!

Hallo, og takk for sist!

Nå har jeg bare cirka to måneder igjen før jeg reiser hjem igjen til Bergen, så her kommer en liten oppdatering fra den siste tiden min i Praha. Det har vært et par hektiske måneder med mye skole, mye sosialt og en god del reising, så tenkte å fortelle litt om dette!

Det sosiale livet

Det står ikke på sosiale arrangementer og eventyrlystne Erasmus studenter i Praha, det skal være sikkert!

Er du et ølmenneske, er Praha virkelig den perfekte byen! Tsjekkia er det landet i verden som inntar mest øl per innbygger, så det sier kanskje seg selv at de har peiling på dette. Jeg var forrige helg på en ølfestival sammen med en gjeng Erasmus studenter, noe som var helt utrolig spennende! Det er i tillegg masse mikrobryggerier rundt om i byen, så er du på utkikk etter noe spennende tsjekkisk øl, er mulighetene mange. Ikke minst, så er også fødestedet til pilsen som kjenner den, en by med navn Plzen, bare en liten togtur på 1t unna Praha!

Byen byr selvsagt på mye annet enn øl også! Praha ble faktisk nettopp kåret til Europas mest kulturelle by. Denne tittelen fikk de da er det er så mye arkitektur, museumsutstillinger, teater, konserter, ballett, you name it! Lokalbefolkningen er også de flinkeste i Europa til å benytte seg av disse mulighetene. Praha er virkelig en by med mye liv, så den passer perfekt for deg som liker å utforske nye ting, og er glad i litt fart!

Jeg har dessverre ikke blitt kjent med så veldig mange lokale, da jeg nesten bare omgås med andre Erasmus+ studenter. Dette skyldes mye at i de fleste fagene på engelsk her, er det nesten bare utvekslingsstudenter, så da møter jeg naturligvis nesten bare utvekslingsstudenter! Jeg bor også, som tidligere nevnt, sammen med andre utvekslingsstudenter, så gjennom dem møter jeg jo bare enda fler utvekslingsstudenter! Men jeg synes det er helt fint, man skaffer seg et sosialt nettverk hele Europa rundt!

Korte avstander og mye reising

Som jeg nevnte i siste innlegg, ligger Praha perfekt plassert dersom du ønsker å reise litt rundt i Europa mens du er på utveksling. Jeg er i skrivende stund på en buss på vei til Zagreb i Kroatia! Dette er en av de lengre bussturene på 10t, men jeg nyter virklig muligheten av å kunne komme meg rundt om i Europa uten å være avhengig av fly. I tillegg så er det utrolig rimelige priser på buss- og togbilletter! Jeg har så langt i løpet av oppholdet vært i Milano, Berlin, Wien, Budapest og nå Kroatia!

Alle turene har bare vært korte helgeturer for at det skal bli så billig som mulig. Hvis en bare planlegger godt får man likavel tid til å oppleve masse i løpet av den lille tiden. Om du reiser alene er det alltid muligheter for å bo billig på hostel, på denne måten får du i tillegg muligheten til å knytte enda flere vennskap! Dersom du reiser med andre, hvilket jeg har gjort, er det alltid muligheter for å leie Airbnb for en veldig billig penge!

Skole, lesing og eksamenslesing

I motsetning til et vanlig semester i Bergen som består av 2-3 emner, tar jeg 5 emner her nede for å få fulle 30 studiepoeng. Fagene er mye mindre enn hva de er hjemme, og i et par av fagene er det heller ingen pensum å lese. Det kan høres ut som mye med 5 fag, men forelesningene er halvparten så lange som de hjemme, og det er som sagt mye mindre lesestoff, så det føles ikke ut som mye i det hele tatt. Vi har derimot flere ukentlige oppgaver, som kan minne en del om hjemmelekser fra videregående. Det kan være alt fra essays og gruppepresentasjoner til små ukentlige quizer.

Det er i tillegg en slags mappevurdering her, som vil si at den endelige karakteren bestemmes ut i fra mer enn bare eksamen. Det er en blanding av deltakelse i timen, innleveringer og andre oppgaver en får utdelt. Eksamensordningen er også noe annerledes enn hjemme. Her får du utdelt tre eksamensdatoer, og du kan velge selv hvilken av disse du vil ta. Dersom du ikke består, har du 3-5 forsøk på å besto, og noen forelesere tillater å bruke disse forsøkene på å forbedre resultatene. Hvordan eksamen er, varierer. I to av fagene har jeg en multiple choice test som varer i 45min, mens i de resterende tre har jeg en ‘take-home essay’ som skal være på 1000-2000 ord hver.

Når det kommer til eksamenslesing føler jeg ikke like mye på stresset som jeg gjerne gjør hjemme hvor jeg sitter i mai og innser at jeg bare ha lest halvparten av pensum. Ettersom vi bruker pensum veldig aktivt i diskusjoner i timene, har de fleste som regel lest dem på forhånd. I tillegg så er det ikke mer enn en artikkel til hver forelesning, og siden to av fagene mine er uten pensumlitteratur har jeg cirka bare 3 artikler i uken å lese. Det er absolutt overkommelig!

Takk for nå, neste gang vi snakkes er jeg ferdig med det akademiske for semesteret!