Buongiorno fra Nord-Italia!

Ciao a tutti!

Jeg heter Hilda og er for øyeblikket på utveksling i Padova, nord i Italia. Jeg studerer til vanlig sammenlignende politikk, og tar nå frie emner her i Italia. Når jeg søkte utveksling var hovedmålet mitt å dra til Italia fordi italiensk er fremmedspråket mitt, derfor søkte jeg på alle avtalene i Italia uten noe særlig prioritering og endte i Padova, noe jeg er veldig fornøyd med nå!

Solnedgang i Perugia hvor jeg gikk på språkkurs.

Som sagt er min hovedgrunn til å dra til Italia å lære italiensk. Derfor valgte jeg å dra på språkkurs i en annen by før jeg dro til Padova. Språkkurset tok jeg hos Università di Perugia per stranieri (Universitetet i Perugia for utlendinger). Siden semesteret i Padova startet 28 februar så kunne jeg være en hel måned på språkkurs før jeg dro til Padova. Perugia er en liten by midt i Italia, og jeg kan virkelig anbefale språkkurs der for de som ønsker å lære italiensk! Siden jeg dro på språkkurs i januar har jeg nå vært i Italia i tre måneder, selv om jeg føler at jeg nettopp startet på universitetet. Å dra til en annen by enn den du skal studere i var helt fantastisk i min opplevelse! Det var veldig artig å få oppleve flere byer og mennesker. Det er også å anbefale at man kan et par ord italiensk når man drar hit. Selv om italienerne i Padova er som regel ganske gode på engelsk kan det være lettere dersom man kan forstå skilt og sånt når man kommer! Men frykt ikke, Padova er en by fylt med internasjonale studenter og folk så det er fint mulig å klare seg med kun engelsk.

Siden jeg ikke visste noen ting om Padova før jeg dro hit så regner jeg med at dere heller ikke vet noe om byen, så jeg tenkte jeg kunne informere dere om denne nydelige lille perlen av en by! Først og fremst er Padova en studentby med omtrent 65 000 studenter! Til sammenligning er det omtrentlig halvparten så mange i Bergen. At Padova er en studentby er kanskje ikke så rart når Università di Padova feirer 800 år i år. Som et av de eldste universitetene i verden har byen en lang historie med studenter i hovedfokus. En av attraksjonene man absolutt må innom er dermed Palazzo Bo som er «hovedbygningen» til universitetet i sentrum. Her er det dessverre bare jussen som har undervisning, men det er en utrolig spennende bygning og de av oss som er studenter her får gratis omvisning!

Palazzo Bo pyntet for 800års-jubileum

Dette er for det meste tilfellet for mange av turistattraksjonene i Padova. Siden universitetet er en stor del av byen så får studenter ved universitetet gratis inngang til blant annet den botaniske hagen (som er den eldste i verden som fremdeles er på samme sted, og også en av grunnene til at vi har kaffe i Europa) og Palazzo della Ragione. Dette gjør det både gøy og billig å utforske byen!

Karneval i Venezia!

Padova er også en utrolig praktisk by å være i for de av oss som liker å reise rundt og utforske nye steder! For meg var den største overraskelsen størrelsen på togstasjonen som faktisk har flere spor enn den i Bergen. Å komme seg rundt med tog er dermed både praktisk og billig måte å utforske på. Fra Padova er det bare en 28 minutters togtur før man befinner seg i Venezia! I tillegg tar det en time til Bologna og Verona, 2 timer så er man i Milano og 3 timer så er man i Roma! Dette har vært helt fantastisk som utvekslingsstudent. Som nordmenn kan det være noen norske ting som man savner og noen av disse kan være skiføre og fjellturer. Heldigvis er det ikke langt man skal dra før man kan gjøre begge deler i Padova. Itillegg til at det finnes en nasjonalpark man kan gå tur i så er nemlig Dolomittene kun noen timer unna! Det er her jeg tilbragte påsken, og det kommer jeg til å skrive mer om i neste innlegg.

Hvis du lurer på noe er det bare å sende melding til meg på facebook eller instagram: Hilda Sønderland Lundanes // @hildasl

Arrivederci,

Hilda <3