Utveksling i Mexico!

Hola!

Mitt navn er Gabriela, jeg er 23 år og studerer sammenlignende politikk. Denne våren har jeg reist på utveksling til Mexico City. Jeg er på mitt siste semester på bachelorgraden min ved UiB.

Fra første dag på universitetet visste jeg at jeg ville dra på utveksling i løpet av bacheloren min. Etter et friår hvor jeg var på backpacking fikk jeg skikkelig smaken på det å reise og oppleve nye kulturer. Det var derfor veldig viktig for meg at jeg kunne ta et studie som hadde mange gode utvekslingsavtaler. Når jeg skulle velge utvekslingssted var det et ganske enkelt valg, hvem vil vel ikke til Mexico!? Tidligere har jeg bare hatt Fransk, men jeg har lenge hatt et stort ønske om å lære spansk, så da satt jeg kursen mot Mexico.

Bildet fra Cancun, hvor vi feiret nyttår

Før reisen til Mexico var det nok korona som var min verste fiende, ettersom jeg i utgangspunktet skulle reist høstsemesteret. Vertsuniversitetet krever en del dokumenter og underskrifter i forkant av reisen til Mexico, men dette har absolutt ikke vært vanskelig eller problematisk. Et godt tips for dere som ønsker å dra til Mexico eller Latin Amerika, kjøp flybilletter i god tid! Jeg ventet lenge med å kjøpe flybilletter på grunn av mye usikkerhet rundt korona, od det ble veldig dyrt til slutt. Så hvis du har muligheten til å kjøpe billetter i god tid, gjør det. Jeg valgte å dra til Cancun i Mexico før semesteret startet, for å tilbringe juleferien før semestret der. Vi er tre jenter fra UiB som reiste sammen. Flyreisen fra Norge var ganske lang, men veldig problemfri. Når vi kom til Mexico var det veldig lett å komme seg gjennom passkontrollen. Vi sa bare at vi skulle studere på et universitet i Mexico City og fikk 180 dagers turistvisum. Flere utvekslingsstudenter vi har snakket med har derimot sagt at det var betydelig strengere på flyplassen i Mexico City, og flere fikk færre dager visum. Så et lite tips kan være å starte utveksling semesteret med en liten ferie i Cancun, før en reiser videre inn til Mexico City.

Vi bor i sentrum, rett ved Angel de la independencia.

Etter en varm juleferie i Cancun og Tulum var det på tide å reise til Mexico City for å starte semesteret. Før vi dro til Mexico fikk vi beskjed av flere at det er lurt å vente med å finne seg et sted å bo til vi har sett byen. Vi kom derfor til Mexico City uten et sted å bo, og booket oss inn på Airbnb. Da vi kom på universitetet møtte vi en person som var ansvarlig for «housing», han hjalp oss med å finne leilighet, og innen en uke hadde vi funnet et sted å bo. Vi flyttet sammen med en annen utvekslingsstudent fra Tyskland som også ikke hadde noe sted å bo.

Vi bor i sentrum av Mexico, det tar ca 30 minutter med bil til universitetet, og siden vi alltid reiser flere tar vi som regel Uber. Det er også mange studenter som bor nærmere skolen, men siden skolen ligger utenfor sentrum valgte vi heller å bo et stykke unna skolen, men nærmere alt annet. Det er relativt billig å bo i Mexico city. Hvis du velger å bo i kollektiv er det betydelig billigere enn å leie en hel leilighet, men siden vi var flere som ønsket å bo sammen betaler vi litt mer. Likevel betaler vi alle sammen mindre enn det vi vanligvis gjør i Bergen.

Grutas tolantongo – Varme kilder ca 3 timer utenfor Mexico City

Universidad Iberoamericana tilbyr fag på spansk og engelsk.  Det er ikke så mye å velge mellom av engelske fag, og det meste er businessfag. Dette semesteret tar jeg 4 fag, «International competitivnes», «international sustainibility», «US- Mexican relations» og spanskkurs. De fleste fag på Ibero gir 8 Ibero credits, tilsvarende 6ECT, men spanskkurset gir 13 Ibero credits og har dobbelt så mange timer som de andre fagene. Et 8 poengs fag tilsvarer 4 skoletimer i uken, så jeg har 20 timer med undervisning i uken, på zoom og noe fysisk.

Street tacos utenfor Ibero

I tillegg til fag tilbyr Ibero et bredt utvalg av ekstraaktiviteter og sport. Du kan bli med på basketball, fotball, baseball, cheerleading, volleyball og mye mer! Ibero tilbyr også kurs i ulike typer dans, gitar, piano, tegning, foto, teater og mye mer. Selv har jeg meldt meg på basketball laget og «Ritmos Lationos» som er dansekurs for salsa og bachata. Så det er utrolig godt utvalg for alle og enhver.

Campus er ganske stor, og det er flere spisesteder. Det er mye Mexicansk mat, men også pizza, burger, sushi og mye annet. Prisene er veldig greie – for 80 peso (37kr) kan du få en full middag med drikke, salat og frukt. Utenfor campus kan du også kjøpe taco og annen mat, så jeg spiser alltid på skolen.

Hvis du har noen spørsmål er det bare å kontakte meg på Facebook: Gabriela Paulina Larssen eller insta: gabbadigg.