Liten hilsen fra Brno

Ahoj! (hei),

Jeg er Jan Magne Helgesen, 22år, og studerer sosialantropologi ved UiB. Jeg er på mitt fjerde semester og har i dette semesteret reist på utveksling i Brno, Tsjekkia ved Masarykova University. Nå som jeg skriver dette blogginnlegget så har jeg allerede vært på utveksling i over en måned. I dette bloginnlegget ønsker jeg å skrive om hvordan det har vært før reise og hvordan begynnelsen av utvekslingen har vært.

Reisen til Brno

Jeg ankom Brno 31.januar, bare det å reise til Brno viste seg å være vanskeligere å få til enn hva jeg selv trodde.

Først bestilte jeg flybilletter fra Haugesund til Oslo, for å så å fly Oslo til Praha 31.januar. Kort tid etter bestillingen, ble det gjort endringer på flyvningene. Jeg kunne derfor ikke reise som planlagt. Jeg valgte derfor å fly fra Haugesund til Oslo 30.januar, for å så ta fly til Wien 31.januar. Fra WIen tok jeg ett tog til Brno.

Det som er litt morsom med Brno, er at det egentlig er lettere å reise til Wien enn Praha når en skal til Brno. Brno har en egen flyplass, men dem har kun avganger til London.

Min første måned i Brno

Jeg ankom Brno en uke før «Orientation week» startet. I løpet av denne uken her fikk jeg muligheten til å møte andre Erasmus studenter som var i Brno, jeg fikk muligheten til å utforske byen og fikk ordnet små ting til leiligheten min. I Brno får vi muligheten til å leie rom i student dorms, hvor du som oftest deler rom med andre. Student dorms er ekstremt billig å leie, men standarden på rommet varierer ekstremt mye.  Jeg valgte å ikke bo i student dorms, da jeg hadde et ønske om å bo for meg selv.

En uke etter jeg ankom Brno så startet orientation week. Orientation week kan sammenlignes veldig mye med fadderuken. I løpet av den første uken så ble det arrangert flere informasjonsmøter, vi fikk muligheten til å bli kjent med fakultet, vi fikk tilbud om å delta på et tsjekkisk språk kurs og mye annet. Det «faglige» ble arrangert på dag tid, mens på kveldstiden så ble det arrangert sosiale arrangementer som tsjekkisk filmvisning, guida tur gjennom byen, pub crawl, spillkveld og introduksjon til tsjekkisk kultur. Selve målet med orientation week var å gi oss muligheten til å bli kjent med andre.

Etter orientation week var ferdig, så endte jeg med å få corona. Jeg måtte da i isolasjon i 5 dager alene i leiligheten min. Heldigvis endte det opp godt, jeg hadde veldig få symptomer og fikk god hjelp fra venner av her nede. Eneste kjipe med å få corona, var at jeg fikk corona samme uken som undervisningen begynte. Jeg gikk derfor glipp av første uken med undervisning.

I løpet av dette semesteret tar jeg fem forskjellige fag som gir meg 31 ECTS – studiepoeng. Jeg tar noen innenfor sosialantropologi, samtidig som jeg tar fag i forskjellige retninger. Utenom sosialantropologi så tar jeg også fag om menneskerettigheter, uintensjonelle trusler og internasjonale organisasjoner. Jeg finner fagene her veldig annerledes enn hva jeg er vant med i Norge. I hvert fag så er det lagt opp til en forelesning i uken i hvert fag. Forelesningene varer i 90 minutt uten pauser. Klassene er også mindre enn hva jeg er vant med hjemme, i det minste faget jeg tar så er vi 25 studenter og i det største faget er vi 40 studenter. Forelesningene her er også lagt opp til å være mye mer interaktive enn hva dem er hjemme, det er lagt opp til større diskusjoner under forelesningene her.

Neste innlegg tenker jeg å skrive mer om Brno, hvordan en typisk dag er og mer om hvordan undervisningen fungerer. Om du har spørsmål kontakt meg gjerne på Instagram – janmhelg

Følg også med på uibutveksling på snap og insta for å få vite mer om utveksling!