Første uke i Nijmegen!

Hoi!!

Jeg er Luna Winkelhorst, 21 år, og har reist på utveksling til Nijmegen på Radboud universitet i Nederland. På UiB studerer jeg bachelor i sosialantropologi og er på mitt fjerde semester. Mange velger å dra til en helt ny plass, lære seg et nytt språk, se en ny måte å leve hverdagslivet på eller få litt varmere vær enn her i Norge. Mitt valg baserer seg på at familien min (og jeg) er nederlandsk og at jeg budde nærme Nijmegen når jeg var liten. Mens pandemien pågår har ikke jeg fått reist til Nederland på over 2 år, så reiselysten ble ganske sterk. Da jeg fant ut at jeg har muligheten til å reise på utveksling til Nijmegen på Radboud universitet kunne jeg umulig reise noen andre plasser. Når det gjelder språket så kan jeg nederlandsk, men den trenger en liten oppfriskning, som denne utvekslingen kommer til å hjelpe meg med.

Min første uke og korona

På søndag 31.01. flyttet jeg inn i Hoogeveldt som er et av byggene til SSH& her i Nijmegen. SSH& er de som tilbyr boliger til studenter i Nijmegen, der noen av rommene er reserverte for internasjonale studenter. Det ligger rett ved Radboud sitt campus, sportssenter og togstasjonen inn til sentrum. Dette er veldig anbefalt å bruke SSH& om du får tilbud om å bo her, fordi det er stor boligmangel i Nederland! Her bor jeg med åtte andre utvekslingsstudenter og deler bad og kjøkken med dem. Jeg betaler 375 euro som er litt billigere enn å bo i Bergen.

SSH& -Hoogeveldt bygget! Her bor jeg:))

Mandag startet jeg på universitet der vi fikk informasjon om ‘orientation week’, universitetet og nederlandsk sykkel kultur haha. Vi ble delte opp i slags ‘faddergrupper’ med ca. 15 utvekslingsstudenter og tre mentorer. Vi hadde ulike aktiviteter på zoom (fortsatt pga. korona..), men noen av oss møttes også fysisk.

Faculty of Social Sciences. Nyeste bygget på campus og fakultet jeg er mest på!

På tirsdag fikk de som reserverte sykkel hente den. Universitet har lagt det opp sånn at du kan bestille sykkel for ca. 20 euro i måneden med selskapet ‘swapfiets’ eller ‘student mobility’. Selv fikk jeg kjøpt en brukt sykkel for 40 euro av hun som budde i rommet før meg, som var veldig praktisk! Jeg hentet derimot også en ‘OV-chipcard’ som kan brukes på all kollektiv transport i Nederland og du betaler bare for reisene du er på. Både sykkelen og OV-chipcard har blitt brukt en del allerede. Om du spør en nederlender hvor langt det er til butikken eller en annen plass svarer de alltid med hvor lang tid det tar på sykkel og ikke hvor lang tid det tar å gå haha. En sykkel er absolutt et must. Senere på tirsdag hadde jeg også fag på universitet der de begynte rett på. Jeg tar mange forskjellig fag nå innenfor ulike retninger. Har ingen antropologi fag, men har business, psykologi og noe innenfor sosiologi. Veldig spennende å prøve ut noe annet! Jeg tar totalt seks fag som gir meg 33 ECTS -studiepoeng. Uansett om det høres ut som mye arbeid så kan jeg berolige med at fagene er mye mindre enn fagene sosialantropologi har på UiB, som gjør alt veldig overkommelig.

På onsdag våknet jeg og følte meg dårlig. Selvfølgelig hadde jeg fått korona… I Nederland var reglene på det tidspunktet at en skulle være isolert i en uke. To andre som bor i gangen min også hadde fått det. I gangen vår har vi to toalett og to dusjer. Vi med korona delte og de andre. Kjøkkenet delte vi slik at når døren var igjen symboliserte det at noen med korona lagde mat. Ble brukt masse håndsprit og antibac resten av uken. Dessverre følte jeg meg også dårlig som resulterte i at jeg ikke ble med på resten av orienteringsuken på zoom, men det var flere ting som foregikk på kvelden på koronavennlig måte. Selv om det bare egentlig hadde gått tre dager der jeg møtte folk var mange åpne og hyggelig som spurte hvordan det gikk og om jeg trengte mat fra butikken. Nå hadde jeg tid til å bli kjent med rommet mitt og installere internett. Det er internett, men ikke wifi her, så du må ha din egen router! Husk det om du reiser til Hoogeveldt.

Endelig ut av isolasjon

Nijmegen!

Etter en uke inne på rommet mitt fikk jeg endelig gå ut og se Nijmegen. Nederlandske venner viste meg rundt og fikk sett hovedgatene. Nijmegen er veldig lett å orientere seg i, fordi det ikke er en altfor stor by og kollektiv transport er langt opp veldig bra.

Jeg ble med i ESN (Erasmus Student Network) Nijmegen som arrangerer dagsturer, fester, quizer og ulike arrangement. Neste veke skal vi en dagstur til Rotterdam, som jeg kommer til å oppdatere dere på. Med ESN er det veldig lett å komme i kontakt med andre internasjonale studenter. I tillegg til det ble jeg medlem av sportssentret til Radboud, der du kun betaler 18 euro for å delta på ‘ticket hours’ som er gruppetimer med trener i ulike sporter og workouts. Du kan også reise slik som du selv vil på treningssentret eller følge et kurs i en måned på ulike nivå. Jeg skal prøve ut tennis på nybegynner nivå, wish me good luck!

Neste innlegg tenkte jeg å skrive litt mer om Nijmegen som by og ESN. Om du har spørsmål kontakt meg gjerne på Facebook – Luna Winkelhorst.

Tot ziens!