Hilsen fra Tsjekkia!

Dobrý den!

Mitt navn er Tale, jeg er 22 år og studerer Sammenlignende Politikk ved UiB. Jeg er på det andre året i bachelorgraden min, og bruker dette semesteret til et utvekslingsopphold i Praha i Tsjekkia.

Grunnen til at jeg endte opp med et semester i Tsjekkia er flere. Helt siden jeg gikk på videregående har jeg egentlig vært fast bestemt på at jeg ville ta et utvekslingsopphold i Irland. Men da tiden var inne for å søke på avtaler, fant jeg ut at jeg ville utfordre meg litt mer, å reise til et land hvor ikke alle snakker engelsk og jeg ble tvunget til å utfordre språkkunnskapene mine. Valget landet på Praha da byen er nydelig, fagene universitetet tilbyr er interessante for meg, også er det perfekt plassert dersom du ønsker å reise litt rundt om i Europa, noe jeg absolutt planlegger å gjøre!

Ankomst

Jeg ankom Praha 03.02, noe som da var nesten to uker før studiestart. På flyplassen ble jeg møtt av min Buddy, som fungerer litt som en fadder for utvekslingsstudenter. Vi kom oss fra flyplassen med kollektivtransport, superenkelt! Studiestarten her er mye senere enn den hjemme i Bergen. De første dagene har derfor gått mye til utforsking og vandring. Offisiell start var mandag 14.02, men uken før dette fungerte som en velkomstuke i regi av universitetet. Her var det et par sosiale arrangementer, og tid for å fikse praktiske ting som studentbevis og konfirmering av opphold. Denne uken, samme uken som fagene starter for fullt, er det også en velkomstuke i regi av ESN, som er Erasmus nettverket for Charles University i Praha. De arrangerer turer på dagtid, og quizer, pub crawls og andre diverse arrangementer på kveldstid. Det kan minne litt om fadderuken som vi har i Norge, bare at man ikke deles inn i grupper. Universitetet er spredt litt rundt om i byen, og jeg har de fleste forelesningene et godt stykke utenfor sentrum. Heldigvis er det relativt lett å navigere seg rundt i denne byen, da den er ganske så liten og kollektivtilbudet er helt supert! Du trenger aldri vente lenge på at trikken, bussen eller undergrunnen kan ta deg dit du skal.

Bosted

Jeg fant mitt bosted ved hjelp av facebook gruppen «Flatsharing in Prague». Navnet sier jo litt seg selv, her er det mange som legger ut innlegg på utkikk etter en ny romkamerat eller et sted å bo. Jeg var veldig heldig, og fant et kollektiv med to internasjonale jenter, en fra Frankrike og en fra Italia. Begge to har tatt meg utrolig godt imot, og er en stor del av det sosiale nettverket jeg har her nede. Som Erasmus student får man også tilbud av universitet om å bo i deres studentboliger. Disse er svært billig, og koster nærmere 2000kr i mnd. Grunnen til at jeg ikke valgte å ta opp dette tilbudet var fordi man da må dele rom med en romkamerat, og plasseringen er ganske langt utenfor sentrum. Leiligheten jeg bor i nå tilbyr bedre privatliv, er veldig sentralt lokalisert, men leien ligner mer på de man finner i Bergen da jeg betale 4800kr i måneden.

Studiehverdagen

Jeg er nå inne i min andre uke med studier, og tar her 5 fag på 6 ECTS hver. Til sammen har jeg da 30ECTS, som tilsvarer 30 studiepoeng. Fagene er mye mindre enn fagene ved UiB, av den grunn føles det ikke som mer arbeid selv om man har flere fag. Jeg tar alle fagene mine ved fakultetet for samfunnsvitenskap, men vi hadde mulighet til å velge fag fra alle fakultetene ved universitetet. En forelesning varer i 1t20min, og hvert emne har en forelesning i uken. Det er altså ikke så mye timer med undervisning, noe som gir muligheter for dagsturer, sosiale eventer, og nok av tid til å holde trutt med pensumlitteraturen. Klassene her er også mye mindre enn hva dem er hjemme, og en klasse består av kun 20-30 studenter, noe som gir mer rom for aktiv deltakelse i undervisningen. Når det kommer til lesing har jeg allerede funnet meg et favorittsted. Universitetet har flere biblioteker rundt om i byen, men her er det også mange koselige, lesevennlige kaféer men studentvennlige priser! Jeg bruker derfor et par timer om dagen på Cafedu, som ligger 2 minutter unna meg.

Neste innlegg vil handle litt mer om en typisk hverdag, og kultursjokket man blir møtt med her i sentral Europa.

Ahoj!