Hilsen fra USA

På vei fra København til Chicago

Hei, mitt navn er Marte, jeg er 22år og studerer sammenliknende politikk på UiB. Jeg er på mitt andre år på bacheloren og dette semesteret er jeg på utveksling i USA hos Purdue University. Mens jeg skriver dette innlegget er det faktisk snøstorm her i Indiana, skolen er derfor stengt og da tenkte jeg det passet bra med en liten oppdatering!

Grunnen til at jeg valgte et semester i USA er litt sammensatt. Jeg hadde veldig lyst til å ta et utvekslingsår på videregående, men gjorde aldri det. Så da var dette noe jeg følte jeg måtte gjøre i løpet av bacheloren mens jeg fortsatt har sjansen. Siden jeg studerer politikk synes jeg USA og spesielt amerikansk politikk alltid har vært veldig interessant, både på godt og vondt. Samtidig har jeg også reist veldig mye rundt i USA tidligere, og dette ble derfor et naturlig valg. Når det kom til valg av universitet, var dette mer en tilfeldighet. UiB har ganske mange forskjellige avtaler med amerikanske universiteter. Valget falt på Purdue fordi jeg ville ha et så realistisk semester på college som mulig og mulighet til å kunne reise litt rundt i landet. Det faglige var også en stor del av avgjørelsen. Purdue er veldig anerkjent innad i enkelte fagmiljøer og SAMPOL-studenter blir prioritert ved søknad ettersom avtalen er åpen for alle UiB-studenter.

Litt mer om universitet. Purdue er et offentlig universitet i byen West Lafayette, Indiana. Dette er en veldig liten by i Midtvesten som egentlig bare er bygd opp rundt universitetet. Samtidig er skolen enorm, og består av ca. 60.000 studenter. Skolen er lokalisert midt imellom Chicago og Indianapolis (som er statens største by). Så hvis man blir litt lei av West Lafayette er det kun 1/2t til noen av USAs største metropoler. Så Selv om byen er liten så er skolen stor, og Google maps er blitt min bestevenn når jeg skal komme meg rundt her (til tross for at jeg har fått flere campus tourer).

Universitetet er kjent for et veldig aktivt miljø med diverse idretter, klubber og aktiviteter. Med andre ord man har veldig mange muligheter. I løpet av denne måneden har jeg allerede rukket å være med på orientation weekend, vært på basketkamp, dratt på salsakurs, fått covid og sittet i isolasjon i 9 dager, og selvfølgelig blitt kjent med mennesker fra hele verden! Omtrent 25% av studentene er internasjonale, der majoriteten kommer fra asiatiske land.  Så det skal sies at det er veldig få europeere her, folk blir alltid veldig overrasket når jeg sier at jeg er fra Norge.

Orientation gruppen min som tilsvarer typ en faddergruppe

Å dra på utveksling til USA er ingen lek og det var mye som måtte fikses før jeg kunne sette meg på flyet. Jeg tenkte derfor også komme med noen tips som jeg hadde ønsket at jeg hadde fått før jeg reiste over hit.

1. Begynn tidlig med forberedelsene

Jeg tror ikke jeg kan få understreket dette nok! Det er aldri for tidlig å starte med å planlegge utvekslingen. Det er mye som skal være på plass før man setter seg på flyet. Alt fra visum, bosted, vaksiner og forsikring må være klart før avreise og dette tar lang tid. Ikke gjør som meg og tenk at dette kan du se på etter eksamensperioden, da risikerer man å ikke kunne reise ut fordi man mangler viktige dokumenter. Bruk også veiledere/rådgivere for alt de er verdt, tror ikke jeg overdriver engang når jeg sier at jeg har sendt rundt 50 e-poster til både UiB ansatte, Purdue rådgivere og min academic advisor med alle typer spørsmål. Å reise på utveksling utenfor Europa krever noe mer jobb på forhånd, men jo tidligere man starter med dette jo mindre slipper man å stresse ukene før. Jeg fikk f.eks. ikke visum før 1,5 uke før avreise, dette skapte ganske mye styr, som fint kunne vært unngått.

1. Bosted og mat

På college uansett hvor i USA man går er det som regel to hovedvalg når det kommer til bosted. Man bor enten «on campus» eller «off campus». Å bo on campus er det vanligste valget og kan minne noe om å bo i norsk studentbolig. Samtidig må det nevnes at de fleste her bor on-campus, men ønsker man mer valgfrihet kan det å være en fordel å velge et sted utenfor universitetsområdet. Jeg selv bor på campus på en såkalt dorm, der man deler rom med en annen person. Vi har kun et rom og bad så kjøkken er utelukket. Dette løses ved at alle har en såkalt «mealplan» der man får et valgfritt antall måltider dekket gjennom skolens forskjellige dining courts, kafeer, restauranter og kiosker. Dette var jeg litt skeptisk til i starten da jeg personlig liker godt å lage mat, men utvalget her er veldig bra og det finnes alternativer for absolutt alle og enhver.

3. Engelskkunnskaper

Purdue som de fleste andre utenlandske universiteter som praktiserer engelsk som standardspråk kreve gjerne en engelsktest av internasjonale studenter. Her er det veldig vanlig og ta f.eks. en TOEFL-test. Her ville jeg anbefalt duolingo sine egne tester, de er mye billigere og rakere enn de fleste andre, og godkjennes nå av de aller fleste amerikanske universiteter. Personlig har jeg egentlig ikke skrevet noe engelsk siden starten av VGS, så jeg synes overgangen var litt vanskelige i starten, men det er noe man vender seg fort til.

Fikk dratt på min første baksetkamp!

Det var alt for nå! Følg gjerne uibutveksling på snap og instagram for å få innsyn i resten av utvekslingsperioden!