Utveksling til Paris uten å snakke fransk?

Heisann!

Nå har jeg vært på utveksling til Sciences Po Paris i litt over tre måneder og oppholdet mitt nærmer seg dessverre slutten. På mandag leverte jeg min siste innlevering og om to uker er jeg tilbake i Norge igjen. Det har gått utrolig fort og jeg skulle gjerne ønske jeg kunne blitt lenger, men nå må jeg tilbake til Bergen for å skrive bacheloroppgaven min til vårsemesteret. Før jeg drar vil jeg dele litt erfaringer om mitt opphold i Frankrike.

Obligatorisk bilde med utsikt fra kjøpesenteret Lafayette

Jeg heter Vilde og er snart ferdig med bacheloren min i sosialantropologi. Jeg hadde egentlig ikke så mye forventninger til utvekslingen min i Paris da den for det meste var motivert av at en av mine gode venner hadde tenkt seg hit, og selvfølgelig den store tørsten etter å reise etter et langt år med karantener, enmetersregelen og online skole. Å komme til Paris med helt nye omgivelser, mennesker, mat og kultur var et frisk pust i livet som jeg absolutt trengte og ikke angrer et eneste sekund på. Det har selvfølgelig vært noen utfordringer underveis – ikke kunne jeg et ord fransk utenom «bonjour» og «un croissant s’il vous plaît» før jeg dro hit. Jeg var også ganske ambisiøs da jeg valgte fag på Sciences Po (eller «eliteskolen» som noen franskmenn kaller den). I dette innlegget vil jeg dele hvordan det er å ikke kunne snakke fransk i Frankrike.

Min gode venn Dina og meg på restaurant i Saint-Germain-des-Préz som ligger rett ved campus:)

Jeg hadde selvfølgelig forventet at jeg ikke kunne lene meg hundre prosent på engelsken min i Frankrike, men det å ikke kunne fransk i Paris har ført til et par flere flaue og frustrerende øyeblikk enn det jeg skulle ønsket. Språkbarrieren har derimot løsnet litt etter en del tilvenning med å gjøre seg forstått med kroppsspråk og enkle fraser, og ikke minst å forstå og bli litt bedre kjent med språket. Planen min var å enten ta et intensivkurs i Fransk før jeg dro til Paris eller å ta A1-kurs ved Sciences Po. I motsetning til min gjennomføringsevne derimot, kom utvekslingssemesteret i full fart, og plutselig var jeg i Paris uten verken å ha funnet et intensivkurs eller fått til å melde meg opp på franskkurs ved universitetet. Alle emnene mine ved Sciences Po har vært på engelsk og jeg bor for det meste med internasjonale studenter på Maison de Norvège. Med andre ord har jeg ikke vært helt avhengig av å kunne Fransk, men har kunnet overleve på det lille jeg har tilegnet meg uten kurs.

Med det sagt, så er det sider av utvekslingsopplevelsen min som jeg føler at jeg har gått litt glipp av på grunn av manglende språkkunnskaper. De få franske vennene jeg har fått meg som kan (og gidder) å snakke engelsk har vært gull for meg, men når de igjen har tatt meg med til sine venner som derimot ikke er så gode til (eller ikke gidder) å snakke engelsk, slår samtalene fort over på fransk. Det er også fort gjort å gå glipp av praktiske beskjeder, for eksempel på metroen, der du må gjette deg til hva som skjer og risikere å se litt dum ut. Det er heller ikke så gøy når en butikkansatt forklarer deg noe på fransk og du våger å snakke engelsk tilbake, men blir møtt med et strengt blikk og frasen «En France nous parlons français» (dette har heldigvis bare skjedd én gang). Om du har tenkt deg til Frankrike selv uten å kunne fransk, er Paris på den lyse siden kanskje den beste byen å dra til da gjerne flere franskmenn snakker engelsk her. Men, fortsatt skal man ikke forvente å finne så mange som er villige til å prate engelsk med deg utenfor undervisningen på engelsk og det internasjonale miljøet her.

Sensommerkos ved Seinen

Så, om du har tenkt deg til Frankrike uten å snakke Fransk oppfordrer jeg utrolig sterkt å prøve å få med deg så mye av språket som mulig. Selv om det er mulig å leve ganske normalt i Paris uten franskkunnskaper er det absolutt ikke ideelt, og om det var én ting jeg kunne gått tilbake og endret på før jeg dro på utveksling så hadde det vært å melde meg opp på et ordentlig franskkurs.

På den andre siden har jeg nå mye mer motivasjon til å lære meg fransk så jeg kan komme tilbake og kommunisere med de franske vennene mine på deres eget språk!