Bolig i Utrecht

Heisann!

Tenker jeg skulle inn å skrive litt om hvordan det var å finne bolig i Utrecht, og litt gode tips for å finne et sted å bo. Kanskje ikke det mest spennende å skrive om, men ja ganske viktig :- ))

Skal du på utveksling til Utrecht, eller egentlig også bare til Nederland, bør du begynne å tenkte på bolig typ når du har fått godkjent skoleplass. Jeg har nå vært her i over en måned, og jeg treffer enda på folk som leter etter et sted og bo, og hørte nylig om en som har bodd i telt i 4 uker (udigg). Det er ganske vanskelig å finne rom i en privat leilighet i Utrecht. Det kan likevel gå dersom du er aktiv i ulike Facebook grupper, og starter å lete tidlig osv. Jeg ville nok uansett anbefalt å prøve å skaffe et rom i en studentbolig. Dette da med tanke på at det er det enkleste, mest sannsynlig billigere og mer sosialt med andre utvekslingsstudenter :- )

Det er likevel alt for få studentboliger, til antallet studenter, så det er veldig viktig at du vet hvilken dag de legger ut rommene. Jeg satt selv på mobil og pc, og hadde i tillegg to gode venner som også satt å prøvde å trykke til seg et rom for meg.

Jeg fikk heldigvis tak i et rom i Bisschopssteeg 313 med fire andre utvekslingsstudenter. Bygget jeg bor i heter Johanna, og er typ 2 min fra campus. Det jeg kanskje syntes er mest nice er at det er nært to av de andre studentboligene, Cambrigdelaan og Bisschoppen. Hvis du ønsker å bo i en relativt rolig bygg, er Johanna og Bisschoppen veldig fint. Jeg er veldig fornøyd med å bo her :-))
Cambrigdelaan er derimot det største bygget med flest leiligheter, så det er alltid en fest eller noe sosialt i Cambrigdelaan.

Her bor jeg :- )

Cambridgelaan

Bisschoppen

Eller syntes jeg egentlig alle bygningene er så og si lik i standard, og ganske typisk studentbolig. Vil likevel anbefale å bo med minst 5 eller 7 personer. Da får du større kjøkken og stue, og det er enklere å møte flere folk og være sosial <3