Orienteringsuke på Utrecht University

Hei! Mitt navn er Anine Hamre Jakobsen, og jeg studerer medie- og interaksjonsdesign på Universitet i Bergen. Jeg er nå på mitt femte semesteret, og har dermed dratt på utveksling til koselige Utrecht, Nederland. I dette innlegget skal jeg fortelle litt om orienteringsuken før skolestart på UU.

Orienteringsuken starter uken før skolestart, og kan minne om en roligere fadderuke enn i Norge. Orienteringen har et større fokus på aktiviteter på dagtid, og her er det veldig opp til mentoren din om der arrangeres noe på kveldstid. Du må nok ta mer ansvar selv for å bli med på ulike sosiale aktiviteter enn jeg er vandt med i Norge. De lager også faddergruppene blant alle internasjonale studentene, noe som er litt uvant fra hjemme, der man som oftes har fadderuke med folk på samme studie eller samme fakulitet.

Den første dagen møttes vi klokken 11 på Utrecht College University og mentoren vår viste oss rundt i byen. Her ga han gode tips til cafeer, restauranter og barer. Vi avsluttet dagen med lunsj langs kanalene.

Utrecht College University, møteplass for faddergruppene

Dagen etter hadde vi aktivitetsdag. Her hadde vi ulike aktiviteter arrangert av studentorganisasjonene på skolen. Jeg kunne selv velge hvilke jeg ville bli med på, og det var valg mellom forskjellige sportsklubber, som lacrosse, håndball, badminton, CrossFit, men også ulike foredrag og workshops. Jeg valgte å bli med på vegan cooking og LGBT+ talk.

Den tredje dagen var det igjen mer fokus på å bli kjent med byen. Da kunne man melde seg på tour gjennom byen, kurs for å lære seg nederlandsk kultur og kurs om nederlandsk mat.

Campus

De siste to dagene var det fakulitets orientering. Disse to dagene gikk ut på å bli kjent med campus, og om hvordan studiekulturen er på Utrecht University.

Jeg likte personlig de to siste dagene best. Her blir du delt inn i ny gruppe, og jeg møtte Erasmus studenter som skulle studere på samme fakulitet. Det var også litt nice å møte flere folk på min egen alder. Det var også gode tips fra foreleserne om hvordan man studerer på et annet språk, og om hva som forventes av oss som studenter. Eller var disse dagene veldig sosial og tidi. Gruppen min spiste lunsj og middag sammen, og møttes på bar på kveldstid.

Alt i alt har denne uken vært veldig gøy og chill, og en god mulighet til å bli bedre kjent med skolen, byen og andre studenter. Jeg har likevel noen tips til framtidige studenter som ønsker å dra til Utrecht.

1. Skaff deg sykkel så fort du kan! Jeg anbefaler Swapfiets
  2. Last ned WhatsApp før du reiser fra Norge. Alle bruker WhatsApp her.
  3. Ha alltid med deg kontakter. De fleste steder aksepterer norske kort, men ikke alle. Det er heller ikke vanlig å splitte regningen her heller, så kontanter kan være nyttig på bar og restauranter

Hilsen Anine <3