Hvorfor velge utveksling til Sciences Po Paris?

Eiffeltårnet på kveldstid

«Du skal ikke finne deg et fly hjem da?» Det er en melding fra broren min. Like etter får jeg en mail fra universitetet om at campus stenger ned på ubestemt tid grunnet utbruddet av COVID-19. Jeg slenger sammen det jeg klarer å få plass til i den ene kofferten jeg har, og setter meg på et fly til Oslo morgenen etter. Igjen i Paris ligger et rotete student-rom og en kalender med vårens planer som ikke lenger ble gjennomførbare. Heldigvis hadde jeg allerede hatt et semester i Paris før jeg måtte reise hjem, og erfaringene derifra inngikk ikke i noe maks 23 kg-grense hos SAS, så de fikk jeg med meg hjem.

Men hva jeg sitter igjen med? Hva fikk jeg ut av utvekslingsoppholdet mitt, og hva kan DU få ut av et utvekslingsopphold i Paris? Jeg vil kort si noe om dette, i tillegg til å nevne et par ting det kan være greit å vite om man velger Sciences Po.

Internasjonalt nettverk

Først og fremst sitter jeg igjen med venner fra hele verden, og et nettverk av utrolig flinke folk. Sciences Po Paris er et anerkjent universitet, og tiltrekker seg derfor engasjerte og dyktige studenter fra alle verdens hjørner. Selv bodde jeg i Cité Universitaire, en studentby i Paris, bestående av flere hus der studentene bodde, restaurant/kantine, treningssenter, stor park, fotballbane, tennisbane, bibliotek etc. Dette var nok med på å gjøre oppholdet mitt i Paris så bra og sosialt som det ble. Franskmenn kan være noe vanskelig å bli kjent med dersom man ikke er god i Fransk, og da er studentbyen et helt supert sted å bli kjent med andre studenter.

Cité Universitaire

Vil man lage seg et miljø på skolen, vil jeg anbefale på det sterkeste å melde seg inn i en studentorganisasjon. Sciences Po har mye å velge blant – enten man vil drive med sport, musikk, kunst eller politikk. Selv var jeg med i skolens dansekompani, Art’Core, og fikk gjennom det flere franske venner. Skolens «Welcome Program» for utvekslingsstudenter er også fint for å bli kjent med andre utvekslingsstudenter på. Dette programmet varte en uke, innebar sosiale arrangementer og ga en liten innføring i det franske skolesystemet.

Faglig og personlig utvikling

Utover gode venner, og et par ekstra kilo fra god ost og vin, sitter jeg også igjen og føler at jeg virkelig har lært noe dette året – både på et faglig og et personlig nivå. På et personlig nivå er de klassiske punktene som ofte blir nevnt i forbindelse med utveksling: selvstendighet, kjennskap til nye kulturer, evne til å tilpasse seg etc. Men det er virkelig sant. Noe av det jeg kanskje brukte mest tid til å venne meg til i Paris er de litt trege og rigide franske systemene. Samfunnet er ikke basert på tillit i samme grad som Norge, og det er derfor ofte treg administrasjon og avgjørelser baseres lite på skjønn. Det var derimot lett å bli vant til at man som student fra EØS/EU kunne gå gratis på de fleste verdenskjente museer, og det var lett å venne seg til den franske pikniken i byens nydelige parker.

Utsikt fra Sacé-Coeur

Hva gjelder faglig læring, er Sciences Po Paris en skole som gir deg mulighet til utvikling. Det var ganske mye arbeid, men man har mange valgmuligheter på skolen, fagene er veldig interessante, klassene er mindre, og professorene flinke. Noe av det som var veldig gøy, var nettopp det at professorene virkelig hadde erfaring med de feltene de underviste i – enten det var diplomati eller politikk. Ettersom klassene var mindre, opplevde jeg også at man fikk litt tettere oppføling enn på UiB. Noen av professorene var veldig imøtekommende og sa de kunne skrive anbefalingsbrev til studentene og at man bare måtte si ifra om man ønsket en prat for tips om karrierevalg eller liknende. Ikke alle underviserne var imidlertid like sympatiske, og det kan være greit å være forberedt på at det franske skolesystemet er relativt hierarkisk.

Når man velger fag, kan det være fint å vite at arbeidsmengden varierer veldig. Noen av fagene har mange vurderinger, andre færre, og jeg vil anbefale å lese nøye på fagbeskrivelsen før du velger. Det kan være vanskelig å bytte, og det er helt umulig om du venter for lenge. Selv endte jeg utilsiktet opp med et økonomifag for viderekommende uten å ha hatt økonomi tidligere. Ellers har skolen svært strenge oppmøtekrav, og det er fortløpende vurderinger igjennom semesteret.

Sist, men ikke minst, sitter jeg igjen med bilder fra en helt nydelig by! Hver gate er som et lite museum. Paris er en by der det skjer noe hele tiden – man kjeder seg aldri. Jeg har satt enormt stor pris på de månedene jeg har hatt der.

Dette var bare noen tanker om hva jeg sitter igjen med etter et opphold i Paris, så skulle du ha noen spørsmål er det bare å sende meg en melding på Facebook: Tora Aarre Seip eller Instagram: toraseip.

Parklivet

Fotballkamp mellom PSG og Real Madrid