12 tips for et godt utvekslingsopphold i Shanghai

Her kommer en litt tørr post, men den er relevant for alle som tenker seg til Fudan:

1. Start tidlig med å finne ut av alle dokumenter og attester du trenger for å søke. For eksempel er det lurt å sjekke om du trenger en språktest for ditt studie (IELTS eller TOEFL), disse holdes kun en gang i måneden i Norge.
  2. Visumsprosessen til Kina er ganske omfattende. Du må ha et personlig oppmøte ved det kinesiske konsulatet i Oslo. Her må du beregne ca. en måneders ventetid for å få time. Til visumtimen din må du også ha med alt at riktige dokumenter fra Fudan, flybilletter i orden, gyldig pass og bilde av deg selv. Trippelsjekk alt for å være sikker på prosessen er så lett som mulig.
  3. Skaff deg forsikring. Anbefaler ANSA studentforsikring.
  4. Kine er landet som oppfatt papiret, og de elsker å bruke det. Mitt tips er å få seg en dokumentmappe for å holde styr på alt du trenger av attester og kopier. En tommelfingerregel er å ha 3 kopier av alle viktige dokumenter – pass, visum, inntaksbrev fra skolen (på kinesisk). Husk å også ta vare på alle kvittinger og dokumenter du får fra skolen, disse vil som regel bli krev tilbake eller sjekket underveis.
  5. Jeg kan anbefale å bo på studentboligene. Her er det tre alternativ, enerom, dobbeltrom og et «kollektiv» med eget rom og delt bad. Jeg valgte sistnevnte løsning og var veldig fornøyd med det. Merk at prosessen med å få tak i studentbolig er litt stress. Skolen åpner booking av rom ca. en måned før skolestart og det er førstemann til møllen. Jeg måtte stå opp kl 2 på natten for å booke rom og i løpet av en time var alt tatt, så det lønner seg å være på hugget. For 5 måneder betalte jeg va. 6000kr totalt, en veldig god deal! Leier du privat må du ut med rundt samme pris per måned.
  6. Før du reiser til Kina bør du laste ned følgende apper:
    1. WeChat – Den ultimate appen! Facebookk, Vipps, Instagram, Foodora, Finn, ect.
    2. Alipay – Samme som WeChat, men noen steder kan du kun betale med denne
    3. DiDi The greater China – Kinas Uber. Billig og trygt!
    4. TaoBao –Her kan du kjøpe alt fra klær til kjæledyr til snus og Wasa knekkebrøk
    5. Pleco – Kinesisk ordbok
    6. Google Translate
    7. Amap – Google maps for Kina (google er sperret). Kan også brukes for å sjekke buss og tog.
    8. MapMe – også karttjeneste
    9. Mobike – Lar deg leie sykler over alt i Kina.
    10. VPN – Mye av interenettet er sensuret i Kina. Google produkter, Facebook, Instagram, Snapchat og mer er blokkert. Har du VPN kan du likevel få tilgang til det usensorerte nettet, bare pass på at dette er i boks før du reiser.

Disse appene vil gjøre livet ditt mye lettere, og det anbefales ikke å leve uten de.

1. Når du kommer til Shanghai er noe av det første du bør gjøre å skaffe deg kinesisk simkort. Jeg kjøpte mitt på flyplassen (de snakket engelsk) og var fornøyd med dette. Du må ha kinesisk nummer for å åpne bankkonto.
  2. Det andre du bør gjøre når du kommer til Kina er å skaffe deg bankkonto. Med kinesisk bankkonto kan du bruke alle appene nevnt i punkt 5. Jeg dro til Bank of China og hadde ikke noen problem med å åpne konto, men mange som prøvde i ukene etter slet litt så det er lurt å være tidlig ute. Ta også med deg en kinesisk venn (man får utdelt en kinesisk buddy), de snakker nemlig ikke engelsk i bankene.
    • Tips: Ta med deg ca. 400 kuai til banken for å sette inn på kontoen med en gang. For å låse opp betalingsfunksjonen i WeChat må noen som allerede har tjenesten aktivert sende deg et lite beløp.
  3. Vær med på så mye som mulig av det som tilbys av aktiviteter i starten for å bli kjent med folk. Folkene du blir kjent de første ukene er også gull verdt når det kommer til å få hjelp med å betale depositum for studentbolig, fikse studentkort og registrere seg hos myndighetene.
  4. Tørr å utforske byen, landet og områder i, og utforbi campus. Det er utrolig mange vakre og spennende steder å besøke, enten for en dag eller en helg. I Shanghai er det masse å finne på, fra karaoke til næringslivskonferanser, museum og høyteknologisenter. Med høyhastighetstog kommer du deg langt på en kjapp og billig måte. Når man trenger en pause fra byluften er det flotte naturreservat man kan fortape seg i.
  5. Lær deg kinesisk – du kommer langt med bare noen få ord og uttrykk (anbefaler appen Hello Chinese)
  6. Ta masse bilder, og nyt tiden så godt du kan!