Livet på Fudan

Det er skremmende hvor rast man kommer inn i en hverdagsrutine selv i et nytt og eksotisk land. Som nye student har vi blitt veldig godt tatt i mot av skolen og medelever. Den første uken hadde vi en orienteringsuke hvor vi fikk være med på mange spennende aktiviteter som bueskyting, dumpling-laging, kinesisk opera, innføring i bruk av kinesiske apper, og erfaringsdeling fra andre studenter (for å nevne noe). Det har vært veldig lett å bli kjent med folk, og studentmassen er fra hele verden.

I utgangspunktet trodde jeg at jeg var den eneste norske som skulle reise til Fudan, da listen med utvekslingsstudenter jeg hadde fått kun inneholdte 8 navn. Det viser seg at siden Institutt for Økonomi ikke har en institutt-til-institutt avtale med Fudan, men en åpen samarbeidsavtale, er det mange flere utvekslingsstudenter som reiser til Fudan enn jeg var klar over. Dette betyr at orienteringsuken min er med studenter fra alle mulige studieprogram (unntatt språkstudenter), i motsetning til de som har en institutt-til-instiutt avtale og har orientering kun med andre økonomistudenter. Jeg liker min versjon best siden jeg nå får mulighet til å bli kjent med mange flere og få et mer heterogent nettverk.

Skal man reise på utveksling til Kina må man være innstilt på at veien blir til mens man går. For eksempel var det ikke før den første uken i Shanghai at fagene som ble tilbudt det semesteret ble publisert. Heldigvis viste jeg at samfunnsøkonomistudiet ved Universitet i Oslo har en egen utvekslingsavtale med Fudan, slik at jeg var sikker på at det ville bli tilbudt aktuelle fag for min utdannelse. De to første ukene er en «add-drop» periode hvor du kan melde deg opp i fag, teste de ut, og finne ut om du vil ta de eller ikke. Man bør tidlig spørre foreleser om «syllabus» for fagene slik at studieveileder ved UiB kan avgjøre om fagene kan godkjennes eller ikke. Dette gjald spesielt meg som går på masterstudiet og trengte spesialiseringsemner på masternivå i samfunnsøkonomi. Fagene som tilbys er som regel på 2 eller 3 poeng. Ved UiB er konversjonen at 3 Fudan poeng er 10 studiepoeng. Når det kommer til valg av fag vil jeg anbefale å velge fag som er unike for det universitetet du går på. Jeg reiste til Kina for å lære med om den kinesiske økonomien og valgte bevist fag som gikk ut på dette. Fagene jeg tar heter «China’s Financial System, World Economy and China og Money and Banking”. I tillegg til samfunnsøkonomifag tar jeg også et språkkurs for å lære mer kinesisk, dette kan jeg absolutt anbefale å gjøre! Måten fagene blir gjennomført på er litt forskjellig fra UiB. Professorene er veldig opptatte av presentasjoner og gruppearbeid, og i alle fagene jeg har tatt har vi måttet fremføre minst en gang. I tillegg krever hvert fag minst to innleveringer underveis, og det er forventet at man har lest pensum før forelesning for å diskutere. Siden klassen vår består av studenter fra hele verden er klassediskusjoner ganske spennende og jeg har lært masse om økonomien til land jeg aldri hadde fått mulighet til å høre om hjemme.

Alle måltidene våre blir stort sett konsumert på skolens kantine. Siden campusen vår (1 av 4 totalt) er ganske stor har vi 3 kantiner å velge mellom. Maten på disse kantinene er både billig og god, og måltid er en veldig sosial affære. Maten kantinen serverer i hovedsak kinesisk, men kantinen som er nærmest studentboligene har man en internasjonal seksjon hvor man kan få koreansk, vestlig, japansk og halalmat om man skulle ønske. Hvis man blir litt lei av å spise på kantinen er det flust av restauranter og kafeer i området.

Hverdagen jeg har fått her på Fudan er en jeg stortrives i! På mange måter føles det litt ut som å være på folkehøyskole, men med relevant og interessante fag til utdanningen min. Som alle andre hverdager finnes det små irritasjonsmomenter som for eksempel dårlig luftkvalitet, dårlig kaffe og en del kulturforskjeller. Men, alt i alt er hverdagen et eventyr.