De første dagene i Shanghai

Jeg ankom Shanghai formiddagen den 16 februar. Etter nærmere to måneder med venting, og et halvt år med planlegging var utveklingssemesteret mitt ved Fudan University, et av det mest prestisjefulle universitetene i Kina, endelig i gang. Så vidt jeg vet er jeg den første fra institutt for økonomi til å reise på utveksling til Fudan, så informasjon om hva som var i vente var knapp. Heldigvis har jeg reist til Kina før og viste litt om fjellet av byråkrati man må bestige for å komme inn i landet.

Fra flyplassen gikk turen til universitetet hvor jeg fikk tildelt rommet mitt. Før avreise hadde jeg lest at temperaturen var mellom 0 og 10 grader som for en nordmann er rene vårtilstander. Dette var en helt feil antagelse. Husene i Shanghai er ikke bygd med tanke på å holde varmen om vinteren, men heller være kjølige om sommeren. Med store sprekker rundt vinduskarmene og tynne verandadøren var rommet mitt like kaldt som ute, altså rundt tre grader. Med et trist blikk mot kofferten min pakket full av sommerklær innså jeg at jeg kanskje hadde undervurdert den kinesiske vinteren. Riktignok hadde jeg ikke vært helt naiv og med ullundertøyet på plass, soveposen pakket ut og airconditionaren på 30 grader ble rommet utholdelig.

Den første dagen gikk med på praktiske gjøremål som innkjøp av dyne, pute, sengetøy og dopapir. En generøs mengde av dopapiret stappet jeg inn i vindu- og dørkarmene for å isolere rommet litt bedre. Jeg fikk også åpnet en bankkonto slik at jeg kan bruke apper for å betale for mat og andre tjenester. Mange steder tar verken imot kontanter eller utenlandske kort.

Ellers gikk dagene med på å utforske området som ligger et steinkast fra et av Shanghais største kjøpesenterområder, WuJiaoChang. Gaten ut forbi studentboligene er også fylt med restauranter som serverer både god og billig mat. Merk at det er lett å bestille innvoller om man ikke følger med. På onsdag starter orienteringene hvor vi skal bli bedre kjent med universitetet og de andre studentene.