Utveksling til Alpenes hovedstad

Hei! Mitt navn er Mia, jeg kommer fra Hammerfest og studerer bachelor i sammenliknende politikk ved UiB. Nå er jeg på utveksling i Grenoble i Frankrike og har vært her siden august. Universitetet jeg går på heter Sciences Po og er et anerkjent universitet i Frankrike. Grenoble er en by som ligger sør-øst i Frankrike og blir ofte kalt »Alpenes hovedstad.» Byen er litt mindre enn Bergen, men er en av Frankrikes beste studentbyer og det bor 60.000 studenter her. Nå tenkte jeg å skrive litt om hvorfor man burde utveksle til Grenoble og alt som er mulig å oppleve.

En av de største grunnen til at jeg valgte å utveksle til Grenoble var muligheten til å reise til alpene. Grenoble er omringet av fjell og ligger kun en times busstur unna de beste stedene i alpene. Veldig mange studenter velger å utveksle til Grenoble på grunn av dette og det er derfor veldig lett å finne venner som man kan dra på tur med. I tillegg arrangerer universitet skiturer og de gir studentene mulighet for billigere skiturer.

Grenoble ligger veldig sentralt for reising. Jeg har kun vært her i 4 mnd, men har rukket å reise til Paris, Nice, Lyon, Annecy og Barcelona. I tillegg ligger Grenoble nært byer som Geneve og Milano. Man kommer seg lett rundt med både buss og tog, og spesielt buss er et veldig billig alternativ. Hvis man er glad i å reise er et tips å kjøpe »Carte Jeune» som gir gode rabatter på togreiser til alle under 27 år.

Annecy er en utrulig fin, liten by som ligger to timer med buss unna Grenoble som jeg anbefaler alle å besøke!

Når jeg skulle bestemme meg for utveksling visste jeg at jeg hadde lyst til å dra til en by i Frankrike, men jeg hadde hørt at mange universiteter har dårlig tilbud med emner på engelsk. Dette er ikke tilfelle med Sciences Po i Grenoble. Jeg kunne ingenting fransk når jeg kom hit, men det har ikke vært et problem på skolen. De har både emner på fransk for alle nivåer og et stort utvalg av engelske emner. Det er selvfølgelig et lite minus at endel franskmenn ikke er så gode i engelsk og at det kan være vanskelig å kommunisere med folk utenfor skolen, men dette blir man vandt til etterhvert.

Utsikt fra Bastillen som er et fjell som har utsikt over hele Grenoble. Minner veldig om Fløyen 😉

Hvis du har noen spørsmål om utveksling til Grenoble er det bare å sende en melding på Facebook til Mia Engenes Bratlie 🙂 I neste innlegg tenkte jeg å skrive mer om universitet og studentbolig, så følg med!