Sciences Po Grenoble

Hei igjen! Jeg tenkte å skrive litt om hvordan ting fungerer på universitet og litt om campus-området og studentboligene som vi ble tildelt.

Universitetet

Sciences Po er en veldig bra skole og det er stor konkurranse om studieplassene for de franske studentene. Vi er derfor heldige som får gå der gjennom Erasmus utveksling. I noen fag føler jeg ikke at jeg har fått like stort faglig utbytte som jeg har fått på UiB, men på den andre siden lærer man veldig mye annet. Skolesystemet minner litt mer om videregående enn universitetet. De fleste fagene gir 5 studiepoeng så man ender opp med å ta mange fag. De fleste fagene har også vurderinger underveis som innlevering av oppgaver, deltagelse på seminar eller fremføringer. Dette gjør at eksamenskarakteren ikke teller 100% så man har mulighet til å påvirke karakteren gjennom hele semesteret. Jeg opplevde også at eksamen var mye enklere enn på UiB og varte ofte kun i 2 timer. Dette fungerer veldig greit siden man har flere fag å konsentrere seg om.

Det positive med Sciences Po Grenoble er at de har et stort utvalg av engelske fag. Når man registrerer seg kan man velge mellom Track 1, 2 eller 3. Jeg valgte Track 1 hvor jeg kun hadde fag på engelsk + fransk språkkurs 2 timer i uken. Track 3 består kun av franske fag, mens Track 2 er en kombinasjon. I tillegg er universitet i Grenoble veldig glad i sport og det er mulig å ta 5 studiepoeng i sport. Jeg hadde »multisports» hvor vi fikk prøve forskjellige idretter. Jeg anbefaler veldig å velge sportsfag! Universitet har også et stort utvalg av andre fag som også er veldig interessante.

Et stort pluss med universitetet var at den første uken hadde vi fransk intensivkurs hver dag. I tillegg arrangerte skolen en slags fadderuke. Dette gjør at man blir fort kjent med universitetet og det er lett å bli kjent med andre utvekslingsstudenter.

Via Ferrata med multisports-klassen

Campus og studentbolig

Campus-området til universitet er ganske stort og fint. Det består av mange forskjellige fakulteter og studentboliger. Det er også lett å komme seg rundt med å enten gå eller ta trikken som stopper rett utenfor de største studentboligene og Sciences Po. Utenfor Sciences Po finner du også flere koselige cafeer som selger alt fra baguetter, pizza og bagels.

Da fikk beskjed om at jeg hadde fått plass i Grenoble var bolig en av de største bekymringene mine. Jeg valgte å søke studentbolig gjennom universitet og fikk plass der. Hvis du velger å søke her er det viktig å sjekke mail ofte fordi de forventer at du skal betale depositum fort eller så mister du boligen. Det positive med å bo i universitet sine studentboliger er at de ligger nært skolen, de er veldig billig og det bor masse andre utvekslingsstudenter der. Jeg bodde på »Residence Berlioz»’ og hadde eget bad men delte kjøkken med rundt 20 andre. Rommet kom med en seng, et skrivebord, et veldig lite kjøleskap og et klesskap. Det fungerte helt greit for et semester, men hvis du har tenkt å være i Grenoble i to semester så vil jeg anbefale å vurdere å se etter noe annet. Standarden er veldig lav og kjøkkenet var noen ganger så skittent at det ikke var mulig å lage mat der. Men man overlever, og siden det var så billig så gikk det greit.