Takk for alt York!

Hei igjen,

Nå er jeg ferdig med mitt opphold her i York. Det har vært tre fantastiske måneder jeg aldri kommer til å glemme. Jeg har møtt så mange utrolig fine mennesker og opplevd så mye spennende. Som et avsluttende innlegg her på utvekslingbloggen tenker jeg å skrive litt om praktisk info som er greit å vite dersom du tenker deg til York.

Reise til York
Å reise til York var litt mer kronglete enn forventet. Det er ikke mulig å fly til York og det går ingen direktefly til Leeds, som er nærmeste by. Derfor må man enten fly til Manchester eller London som letteste løsning. Fra Manchester tar det 1 time og 50 min med tog, og fra London kan du ta ekspresstog på 2 timer. Jeg vil anbefale deg å reise til Manchester, da London er en mye større stasjon å håndtere med mye bagasje. Fra York trainstation kan du enten ta buss eller taxi til Universitetet. For min del var det enklest med taxi siden jeg kom alene med mye bagasje og ikke var helt sikker på hvor ting var. Universitet ligger ca. 15 min unna campus, så det er en rask taxitur.

Reise innad i Storbritannia
Når man først er i England har man en god mulighet til å oppleve litt mer av Storbritannia. Dessverre er tog innad i Storbritannia ofte svært dyrt. Dersom du ikke bestiller veldig lenge i forveien blir togbillettene på nivå med flybilletter. Derfor vil jeg virkelig anbefale deg å kjøpe Railcard når du kommer hit. Det koster ca. 30 pund, men det er virkelig verdt det. Med de rabattene du får på disse togbillettene er dette fort spart opp.

Til tross for at det er dyre togpriser er det veldig bra tilbud når det kommer til steder å dra. Det går tog hele tiden til mange forskjellige steder i Storbritannia. Du vil alltid finne flere tog som går til ulike destinasjoner hver eneste dag, så det er ingen unnskyldning for å ikke utforske litt.

Maten i England
Det er ingen tvil om at vi er vant til gode råvarer og grønnsaker på vanlige dagligvarebutikker som Rema og Kiwi i Norge. Dersom du velger å flytte til England er det bare å være forberedt på at det ikke er samme standarden som i Norge. Briter spiser generelt veldig usunt. Det går mye i potetgull og loff, noe som også gjenspeiler standeren i butikken. Likevel er dette noe du vender deg fort til, men jeg må innrømme at jeg gledet meg veldig mye til å kommer hjem til norsk mat igjen. I tillegg er dette det samme med vannet. Det er mulig å drikke vannet i England, men det smaker VELDIG klor. Likevel vender man seg til dette også og etter hvert smakte jeg ikke klor av vannet i det hele tatt.

Dokumentasjon før avreise
Å dra på utveksling er ikke bare å søke gjennom UiB. Etter at du har fått nominert plass ved Universitet er det en lang prosess med søknader og mailkorrespondanse. Dette var mye mer enn jeg hadde forventet. Det er egen søknad til UoY, søknad om faggodkjenning, søknad om Erasmus stipend, søknad om boplass, grant agrement og mye annet som må signeres og sendes før avreise. Dette kan virke litt overveldende i noen perioder, men dersom du får en oversikt over hva som må leveres til de ulike fristene går dette helt fint. Likevel er det viktig at du er nøye med fristene, for dersom noen av fristene ikke blir holdt kan dette føre til at du miste plassen.

Ellers tror jeg ikke det er så mye jeg ikke har skrevet om tidligere. I de andre innleggene kan du finne litt info om hvordan skolesystemet fungerer her, hvordan det sosiale livet er og hvorfor du burde vurdere York som sitt utvekslingssemester. Hvis det er noe du lurer på må du bare sende meg melding å spørre, det er bare hyggelig! Jeg kan kontaktes i kommentarfeltet eller privat gjennom facebook: Victoria Croff Dreyer.

Jeg har hatt en fantastisk tid i York som jeg er utrolig takknemlig for at jeg har fått oppleve! Vil anbefale det til absolutt alle 🙂

(Bilde fra siste kveld på julemarkedet med jentene før alle dro hjem)