Semesteret går mot slutten

Hei!

I skrivende stund har jeg kun ti dager igjen av mitt opphold her i Bordeaux og det er svært vemodig. Jeg gleder meg veldig til å komme hjem til familie og venner, men jeg er ikke klar for å forlate Bordeaux. Dette semesteret har vært helt fantastisk. Jeg har lært så mye, opplevd masse og møtt så mange fantastiske mennesker. Jeg kan virkelig anbefale Bordeaux eller Frankrike generelt til deg som vurderer å dra på utveksling. Som en oppsummering tenker jeg å lage en slags sammenligning av livet hjemme i Bergen og livet her i Bordeaux.

Skolen:

Jeg velger å begynne med kanskje det mest åpenbare; skolen min. For det aller første, så er ikke Sciences Po Bordeaux, som jeg går på, et universitet, men en høyere utdanningsinstitusjon. Forskjellen mellom det og universitet er kanskje ikke sånn kjempestor, men jeg har merket meg noen ting. Jeg har for eksempel så å si bare obligatoriske fag, som vil si at man alltid må møte opp. Jeg har også stort sett undervisning i mindre klasserom, som gjør at det føles litt som videregående. Dessuten har jeg syv fag her, mens jeg er vant til to eller tre i Bergen. Å ha syv fag kan være ganske stressende, men de krever mindre av oss i form av lesing og innleveringer, så det går faktisk greit. En annen stor forskjell er at i Bergen bodde jeg ti minutters gange fra UiB, mens jeg her bruker 40 minutter på å komme meg til skolen. Det har vært ganske så slitsomt, siden jeg må stå opp tidligere og planlegge bedre. Dessuten frister det lite å reise helt ut dit for å lese på biblioteket, og jeg ender ofte opp med å (prøve) å lese hjemme. En siste ting verdt å nevne er at vi ikke bruker pensumbøker i det hele tatt, så det er svært viktig å ta gode notater i forelesning, da dette er pensumet. Det er veldig uvant i starten, men fungerer helt greit etterhvert. Litt rart å øve til eksamen uten fysiske bøker, men men, mindre å lese på hehe. Tror faktisk dette gjelder de fleste franske skoler.

Å reise rundt:

Noe som er helt fantastisk med å bo i Bordeaux er muligheten til å reise rundt i landet og Europa. Bordeaux er for eksempel nærme Paris <3, kun to timer med hurtigtog, som faktisk ikke er så dyrt heller. Samtidig er det nærme grensen til Spania og det tar kun to-tre timer å reise til feks. San Sebastian og Bilbao. Selv var jeg der i oktober da vi hadde høstferie og det var så fint. Tog i Frankrike er generelt billig, hvertfall billigere enn hjemme, og man har andre midler som Flixbuss eller Blablabuss også. Jeg anbefaler sterkt å prioritere å reise rundt i Europa når man har muligheten.

Bosituasjon:

Det er helt klart vanligst å bo i kollektiv hjemme i Bergen, men her er det litt annerledes. Mange har ikke råd til å bo i sentrum her og etterspørselen er veldig stor, så det er ikke så lett å finne en leilighet. Mange velger dermed å bo i dorms som tilbys av universitetene, da de er billigere. Disse ligger ofte nærme skolen, så da bor man ikke i byen. Det er også vanlig, spesielt blant utvekslingsstudenter, å bo i homestays. Det vil si at man bor hos en familie, et par, etc, men det er ikke det samme som vertsfamilie. Jeg bor for eksempel hos et fransk ektepar nærme sentrum og trives med det. Jeg har mitt eget rom og bad, og deler kun kjøkken med de. Det negative er at man kanskje savner litt å ha jevnaldrende roommates. Hvis du skal til Frankrike burde du begynne på lete etter bopel så tidlig som mulig.

Byen/landet generelt:

Så til slutt vil jeg si litt om byen Bordeaux. Sammenlignet med Bergen er faktisk både størrelsen og innbyggertallet ganske likt. Det er altså ikke en så stor by, men det passer meg helt fint. Bordeaux er utrolig vakker og det er masse å oppleve her. Det bugner av restauranter (mer enn 3000 ulike!!), massevis av museer og gallerier, parker og selvfølgelig shopping (snakker vi mulig overvekt?). Det er sånn sett en mer innholdsrik by enn Bergen. Det er også billigere å spise ute her enn i Norge, (sjokk), men ikke så billig at det er noe man kan gjøre for ofte. Det er også massevis av barer og de aller fleste har gode studentpriser på øl og vin. Når man har bodd i Frankrike en stund, vil man også bli godt kjent med kulturen. Fransk byråkrati kan være noe herk, rett og slett. Alle dokumenter skal signeres for hånd og man får gjerne karakterene sendt i posten. Franskmenn elsker å demonstrere! Dette har jeg opplevd mange ganger og det er ganske fascinerende. Sist uke var det totalt kaos her da omtrent alle i hele byen streiket. Byen var full av mennesker og det var umulig å komme seg noe sted. Skolen ble også stengt. Så det må man bare venne seg til. Franskmenn er svært gode på å nyte. De nyter livet, mat, vin, kunst. Det er noe man bare må ta til seg og kopiere, spør du meg. En annen ting som kan være lurt å merke seg er at franskmenn, kanskje i motsetning til hva mange tror, er veldig høflige. Man sier alltid ‘pardon’ når man vil forbi noen, og man sier alltid god dag, tusen takk, på gjensyn osv når man forlater butikken eller kafeen. Det kan derfor være greit å lære seg alle høflighetsfraser før man drar på utveksling hit.

Det er tusen andre ting jeg kunne skrevet, men jeg tenker det holder for nå. Og så må dere gjerne kontakte meg om dere har spørsmål. Jeg vil si igjen at dere må virkelig ikke nøle med å dra på utveksling, uansett hvor. Bare gjør det. Dere vil så absolutt ikke angre på det. Takk for meg.

Kine