Å studere i Ghana

Å være student ved University of Ghana

Studenttilværelsen i Accra har sine kontraster til Bergen.

Campus er omtrent like stort som Bergen-sentrum. Dermed finnes det både buss og taxi på campus. Bussene går i en sirkel, så er man uheldig vil det egentlig ikke lønne seg å ta den. Men det er en taxi på hvert hjørne som tar deg hvor som helst på campus til en satt pris. Men som nordmann har jeg innsett at det er like greit å gå. Ja, man blir gjennomsvett, men det blir man som regel uansett hva man gjør. Campus er et hyggelig sted å være, med utrolig mye trær og planter som gjør det hyggelig å gå litt ettersom man ellers er veldig avhengig av bil eller trotro for å komme seg rundt. På campus finner du også en helt egen botanisk hage som i tillegg til å være en grønn oase har en hinderløype høyt oppe i trærne.

Avhengig av hva du studerer og hvilke forelesere du har vil mengde pensum, obligatorisk oppmøte og alt praktisk rundt faget variere. Jeg har tatt tre fag på Political Science Department, ett fag om ghanesisk historie frem til 1800, og ett praktisk musikk fag. Felles for alle er at ingen teknologi er tillatt under forelesning. Dermed er alle notater tatt på papir, og det er mye høyere grad diktering enn hjemme.

SOLNEDGANG. Rett bak der vi bor kan du nesten hver kveld få oppleve en helt utrolig vakker solnedgang.

Pensum varierer stort. Jeg sleit med å finne pensum som stod på course outline, men tok bare kontakt med foreleser som sendte filer til meg på mail. Det skal dog sies at dette ikke var den samme litteraturen som stod i course outline, men de var «like nok» ifølge foreleser. En ting som jeg har frustrert meg over er utgivelsesdato på pensum. Alt jeg har lest på dette semesteret har på sitt beste vært utgitt i 2006. Men til gjengjeld så er det lite som blir dekt på eksamen som ikke er blitt nevnt i notater tatt under forelesning.

Jeg sitter ikke igjen med å nødvendigvis å ha lært mye teoretisk nytt innen statsvitenskap, men jeg sitter igjen med nye syn på hvordan verden fungerer. Jeg har blant annet tatt to fag innen politisk økonomi. Ett om internasjonal politisk økonomi, og ett om politisk økonomi i Afrika etter utvikling. Disse to fagene har gjort mest inntrykk i ettertid, da de har gitt større forståelse for hvordan internasjonale institusjoner og avtaler påvirker Afrika negativt gjennomgående.

All handel er fokusert på pris, ikke mengde

Maten i Ghana krever litt tilvenning. Ikke bare på grunn av nye smaker og retter, men også hvordan det kjøpes. Man kjøper nemlig alt i pris, og ikke mengde. Du må vite hvor mye du vil ha i form av det du skal betale. En porsjon med Jollof-ris og fritert kylling på markedet bak International Student Hostel for meg består av to cedi jollof, én cedi salat og fire cedi kylling. Slike regler gjelder for alt man kjøper, alt handler om pris. Og selv om Ghana er et land hvor man pruter på alt, så gjelder dette aldri drikke eller tilberedt mat.

CAPE COAST. Damene er en aktiv del av handelen i Ghana. De fleste jeg kjøper ting av her nede er kvinner. Mens sjåførene ofte er menn.

Tommelfingerregelen for pruting i Ghana går som følger; start med å tilby én tredjedel  av prisen selgeren gir deg, men betal aldri mer enn halvparten. Selv om dette er regelen vi skal følge ender jeg ofte opp med å betale litt mer enn det. Litt fordi jeg ikke orker å krangle. Og litt fordi det fortsatt er latterlig billig sammenliknet med hjemme.

En ghanesisk cedi ligger på rundt 1,7 kr. Men som regel kan man tenkte at alt koster like mye i cedi som det ville kostet i dollar.

• En vannflaske koster mellom én til to cedi
  • Middag på restaurant mellom 20 til 50 cedi
  • Shampoo koster rundt 20 cedi.
  • Transport med trotro i rundt tre timer kost er som regel i underkant av 20 cedi

10 priser du bør vite

1. Toalettpapir, som inneholder 10 doruller = 26 kr