Forskjellen mellom Science Po Lille og University of York

Hei!

Etter at jeg kom tilbake fra York i sommer   dro jeg rett av gårde for å studere et semester ved Science Po Lille i Frankrike! Jeg har nå vært i Frankrike i litt over tre måneder og har vært så heldig med å oppleve to veldig forskjellige institusjoner på ett år. Jeg tenkte derfor å skrive litt om hvordan jeg syntes de er forskjellige fra hverandre.

Thumbs up for denne fine byen som er Lille;)

Jeg vil si at de to største forskjellen med University of York og Science Po Lille er hvordan de er to veldig forskjellige institusjoner. UoY er selvfølgelig et universitet som ligner veldig på UiB. Science Po er dermed en veldig interessant institusjon som man ikke finner i Norge. Science Po er en «grande école» skole. Det er en del prestisje som ligger bak slike skoler, og veldig få av de som søker kommer inn. Siden jeg reiste gjennom Erasmus og en allerede avklart avtale med UiB og Science Po så er det veldig annerledes for utvekslingsstudenter. Dette har jeg også lagt veldig merke til etter at jeg kom ned hit. Felleskapet for internasjonale studenter er veldig stort, og jeg tar ikke fag i lag med andre franske studenter. Altså følger vi vårt egent løp mens vi er her nede.

Dette er veldig forskjellige fra York, der jeg hadde alle fagene mine sammen med engelskmenn. Dette har selvfølgelig mye å gjøre med språk. Jeg tar alle fagene mine på engelsk, og man legger merke til at det ikke er det første språket til alle professorene mine eller andre franske studenter.

Jeg tar seks fag på Science Po, noe som til tider kan være litt vanskelig å balansere. Jeg har derimot veldig lite pensum å lese til hver forelesing som er veldig behagelig. Men så har jeg også seks eksamener så jeg kommer nok til å sitte mye på biblioteket i desember. Forelesingene er veldig forskjellige fra UiB og York. Her møter vi bare opp en gang i uken og forelesingene foregår i to timer (uten pause!!). Vi blir også spurt om å lage gruppepresentasjoner i hvert fag så mye av tiden i forelesingene går på å høre på presentasjoner fra medstudenter. Jeg er personlig ikke så veldig stor fan av dette systemet da jeg føler at mye tid blir kastet bort. Jeg har for så vidt fått mye ekspertise på å lage og presentere ulike temaer på engelsk, noe som jeg kommer til å ta med meg i fremtiden.

Når det gjelder det administrative så har jo ikke Frankrike det beste ryktet på seg, og jeg har dessverre også opplevd litt misnøye med det. Koordinator for utvekslingsstudenter er verdens hyggeligste, men jeg opplever også at ting skjer litt treigt. Jeg var veldig uheldig og det ene faget ble kansellert uten mye forklaring. De brukte så to uker på å svare oss og komme med en erstatning, noe som gjorde meg litt svett siden jeg må ta 30 studiepoeng. Fagutvalget er veldig bra, men jeg anbefaler å shoppe litt om du har muligheten. Meld deg opp til flere fag en det du trenger så kan du droppe ut av de som ikke virker interessante. Etter min erfaring har professorene mye å si om et fag er bra eller ikke.

Er mye flamsk sjarm i Lille, dette er i bysenteret

Lille er en veldig sentral by og skolen ligger nesten helt i sentrum. Dette er veldig deilig i forhold til York som var campus basert og lå et lite stykke utenfor byen (Men jeg savner også alle de søte endene som bor på campus).

Jeg har tidligere skrevet to innlegg om hvordan det er å studere i York så om du er mer interessert i det så kan du finne de her. 2019 har vært et fantastisk år for meg og jeg har vært heldig som har hatt muligheten til å studere på to veldig forskjellige institusjoner på ett år. Jeg vil absolutt anbefale begge skolene, og det å reise på utveksling generelt. Dersom du lurer på noe i forhold til hvordan det er å studere i England eller Frankrike så kan du finne meg på Facebook (Hedda Susanne Erstad). Jeg er happy to help!:)