University of York – Studentlivet

Hei igjen,

Som sagt, mitt navn er Victoria: 21 år og er på mitt siste år av bachelor i sammenliknende politikk. Denne høsten er jeg på utveksling i England. Tidligere skrev jeg et innlegg om førsteinntrykket av Universitet og hvordan søknadsprosessen hadde vært. Nå har jeg vært her i snart to måneder og kan fortelle litt mer om hvordan ting fungerer her og hva jeg har opplevd.

Først og fremst vil jeg begynne med å si hvor fornøyd jeg er. Jeg stortrives her i York og universitetet er over all forventning. I det forrige innlegget fortalte jeg litt om hvordan man bor her og hvordan universitetet er strukturert inn i ulike collage. Jeg bor med 7 andre utvekslingselever og vi har blitt en utrolig sammensveiset og god gjeng. De gangene jeg gjør ting utenom skolearbeid er det disse jentene jeg er med. Siden vi bor sammen, tilbringer vi utrolig mye tid sammen i hverdagen. Dette har ført til at vi har blitt gode venner fort. Dette er grunnen til at jeg enda en gang vil påpeke hvor glad jeg er for at jeg valgte University of York hvor studentene bor på skolen. Dette er absolutt en opplevelse for livet og det er like morsomt som det ser ut som på filmer hehe. Ved å bo på collage er du aldri alene! Det er alltid noen du kan være sammen med. Menneskene du bor med ender med å bli en slags liten familie hvor nesten alle måltider blir spist sammen. Her er et bilde av noen av mine flatmates:

Skolesystemet

Skolesystemet her er ganske likt som i Norge; bortsett fra at jeg personlig mener at oppfølging i løpet av semesteret er mye bedre her enn det er på UiB. Her er det samme person som har forelesningene og seminarene. Dette fører til en mye bedre sammenheng mellom forelesningene og seminarene gjennom studieløpet, noe som igjen gjør at du får mye mer ut av undervisningen til sammen. Sammenlignet med sampol i Bergen er det litt mindre pensum her enn det er hjemme. Dette gjør at alle klarer å henge med i pensumet, noe som igjen er med på å gjøre diskusjonene i seminarene  bedre og samtidig utrolig interessante. Måten de har lagt opp studieløpet i de ulike fagene har gjort at jeg lærer utrolig mye nytt hele tiden. Dette er utrolig gøy!

Studielivet

Da jeg reiste til York hadde jeg en forventning om å oppleve den britiske kulturen og bli kjent med flere britiske studenter. Men det å bli kjent med briter var mye vanskeligere enn forventet. I og med at jeg kommer inn på tredjeåret er alle ganske etablert fra før. Man finner fort sin vennekrets innad i seminarene, men vi er ikke mye sammen utenom skolearbeidet. Dette har gjort at jeg er mest med de andre utvekslingselevene, noe jeg trives godt med. Vi har som sagt blitt en god vennegjeng, men det er også utrolig lærerikt å bli kjent med folk fra andre land med ulike kulturer. Man lærer mye om seg selv og andre.

I tillegg til studiene er jeg med i politics society og halifax netball team. The politics society arrangerer politiske møter og seminarer i løpet av semesteret om ulike temaer. Minner litt om studentersamfunnet i Bergens «aktuelt komite». Gjennom disse møtene har du muligheten til å se politiske diskusjoner fra et britisk perspektiv. Dette er utrolig interessant.             Likevel vil jeg si at min beste avgjørelse her var å bli med på netball laget. Netball er en utrolig kjent og utbredt kvinnelig sport her i Storbritannia og er kjempegøy. Vi har treninger to ganger i uken og sosiale eventer på onsdager. Disse sosiale eventene på onsdager er først og fremst for idrettslagene på hele universitet som drar ut på samme utested på kvelden. Dette er utrolig morsomt. Hvis du tenker å dra på utveksling til York, vil jeg absolutt anbefale deg å bli med på et idrettslag. Det er utrolig sosialt og morsomt, og er en god mulighet for å bli kjent med litt briter. Også selvfølgelig vil jeg anbefale netball, som er en kjempekul idrett!! Skulle virkelig ønske vi hadde det i Norge!

Dette er bilder fra to av de sosiale eventene vi har hatt i løpet av semesteret. Festene har ofte tema 🙂

Opplevelser

Semesteret her er ganske intenst. Det er kort og har mye obligatorisk arbeid. Dette fører til at store deler av hverdagen går til å studere. Likevel har vi utvekslingselevene funnet tid til å oppleve litt når vi har hatt tid. Vi har virkelig fått utforsket York, som er en helt fantastisk by. Den er så utrolig vakker og vi går aldri lei. Selvfølgelig har vi prøvd litt typisk britiske ting og sett klassiske severdigheter. Ellers er vi mye i byen for å utforske, dra på cafee, spise osv.                                                           Da jeg fikk besøk av søsteren min og pappa fikk jeg også muligheten til å dra til kysten av Yorkshire, noe jeg er utrolig glad for at jeg fikk oppleve. Vi dro til Whitby, en liten kystby jeg hadde fått anbefalt å besøke. Det er virkelig et sted jeg anbefaler å dra til hvis du er her. Det er litt annerledes enn typiske engelske byer og ligger idyllisk til ved kysten. I tillegg besøkte vi Castle Horward, som er et av Englands største slott. Hvis du er interessert i historie, anbefaler jeg virkelig å dra hit!! Det var utrolig vakkert og var kjempe interessant.

Ellers er det ikke lenge igjen av semesteret nå, så jeg skal nyte den siste tiden jeg har her. Blir nok mye skolearbeid siden det er mye innleveringer av obligatoriske arbeidskrav mot slutten av semesteret. Likevel er det fortsatt flere sosiale eventer med netball laget og Halifax collage som kommer de nesten ukene. Det gleder jeg meg til.

Igjen, hvis det er noe dere lurer på må dere bare fortsette å sende meg meldinger. Jeg kan kontaktes her i kommentarfeltet eller på:

Facebook: Victoria Croff Dreyer

Instagram: Victoriacroff