Greit å tenke på

Latin Amerika er en utrolig del av verden med sine magiske steder og opplevelser, fantastiske mennesker og kulturelle forskjeller. Under oppholdet har jeg formet nye forståelser og synspunkter, dannet sosiale bånd på tvers av kontinenter og blitt tilknyttet nye steder. Utveksling er en minnerik opplevelse og erfaring man bringer videre i livet. Man tråkker ut av komfortsonen, danner internasjonal kompetanse, skaper bredere nettverk, får nye synsvinkler, og kanskje bredere språkkunnskap. Det er opplagt at utvekslingssemesteret blir annerledes, men vet man egentlig hva man begir seg ut på og hvilke forventninger man bør ha? Som ambassadør fremmer jeg med glede utveksling som et alternativ, men jeg syns også det er viktig å belyse de dårlige dagene og fremmedgjørelsen de fleste studenter antakelig møter under oppholdet. Med fremmedgjøring mener jeg en opplevelse av avstand til samfunnet hvor endringer i sosiale omgivelser gir følelsen av å ikke passe helt inn.

Det som kan sies sikkert etter min forståelse er at trygghetsbehovet blir satt på prøve når studenttilværelsen og dens rutiner som det eneste kjente blir bragt videre til en annen livsstil. Møtet med ukjente terreng og annerledes infrastruktur, kulturelle forskjeller som kanskje stritter imot egne, unormale matvarer og tilgang til service, nye mennesker og språk, er alle faktorer som eksponerer deg for fremmedgjørelse. Man må beregne seg tid til å danne nye sikkerhetsnett og finne trygghet på andre områder enn man er vant med. Det er ikke unormalt å kjenne på savn for det kjente og frykt for det ukjente siden trygghet er stimuli for våre instinkter. Man begir seg ut på et eventyr som er bestemt å fullføres, men det er viktig å reflektere over egne følelser i prosessen. Jeg fant trygghet i musikk og skriving for å rydde opp i tankene mine, og vandreturer uten mål og mening har også vært befriende for å bli kjent med omgivelsene. Et lite pusterom hvor man kan tenke og utrykke følelser for seg selv på dårlige dager har vært et stort pluss for meg under utvekslingsoppholdet. Det å merke forskjell på å tråkke ut av komfortsonen og å gjøre noe ufrivillig har lært meg å utfordre meg selv samtidig som jeg setter grenser. Et opphold i utlandet vil gi personlig vekst på mange områder og du vil antagelig lære å kjenne deg selv bedre i prosessen. Det har ingenting å si hva sikkerhetsnettet er så lenge det hjelper deg å mestre de dårlige dagene. Dette er kanskje allmennkunnskap, men for meg er det trygghet i seg selv å vite at andre føler på det samme.

Lykke til med studier og utveksling!