University of York – Hvorfor studere i England?

Hei, mitt navn er Victoria Croff Dreyer. Jeg er 20 år og studerer sammenliknende politikk ved UiB. Akkurat nå går jeg tredjeåret av min bachelor, hvor jeg skal tilbringe nest siste semester her i York.

I Storbritannia har de noe som heter – trimester. Dette innebærer at det er tre semesteret i løpet av et år, istedenfor to semestre som det er i Norge. Dette gjør at høstsemesteret her i England er ganske mye kortere enn i Norge, noe som gjør at jeg akkurat har startet mitt semester her i York. Jeg tenkte derfor å starte med et innlegg hvor jeg forteller litt om mitt førsteinntrykk av byen, universitetet og hvorfor jeg valgte å studere her. I bunnen av innlegget vil dere også finne en lenke til en video hvor jeg har laget «campus tour» av hele universitet og der jeg bor 🙂

Hvorfor York?

Da jeg bestemte meg for at jeg ville dra på utveksling høsten 2019, var det veldig vanskelig å vite hvor jeg skulle dra. UiB har veldig mange ulike utvekslingsavtaler til mange spennende land rundt omkring i hele verden. Jeg skjønte fort at jeg måtte bestemme meg for om jeg skulle velge sted ut i fra opplevelse og reise, eller det akademiske. For meg ble det akademiske hovedfokuset for hvor jeg ønsket å dra – selv om jeg tror alle stedene blir en opplevelse i seg selv. Etter å ha vært på flere veiledningstimer og lest masse på ulike hjemmesider, fant jeg ut at jeg ville reise til England. Etter dette ble York et ganske enkelt valg. University of York er et enormt Universitet i en liten by. Stedet er anerkjent for god undervisning og er absolutt et ettertraktet universitet i England. Da jeg fikk se fagene de hadde å tilby ved det politiske instituttet ble valget enda enklere. Den faglige kompetansen ved Universitet er enorm og det er godt tilrettelagt for et for godt læringsmiljø. Samtidig vil jeg påpeke at det å bo i  England selvfølgelig gir deg en perfekt mulighet til å forbedre engelsk både skriftlig og muntlig. Et språk som er svært sentralt innenfor statsvitenskap og mange andre studier.

Byen og campusområdet

York er en liten by nord i England. Byen i seg selv er rett og slett vakker. Det er så mye historie og fine bygninger rundt omkring i hele byen. På en av de første dagene etter at jeg hadde ankommet, dro jeg og de andre utvekslingselevene inn til byen for utforske. Vi var helt overrasket over hvor fin byen faktisk var. Stilen er veldig britisk, akkurat som vi hadde sett i filmer. Det er en superkoselig by med mye kultur og liv. Et sted absolutt flere burde besøke i løpet av livet!

University of York ligger litt utenfor «city center», ca 10-15 min med buss og 30 min å gå. Campus er enormt – mye større enn jeg hadde forventet da jeg dro. De ulike fakultetene og instituttene er plassert rundt om på campus sammen med de ulike collagene hvor studentene bor. Det vil si at du bokstavlig talt bor på skolen. Universitetet er delt inn i 8 ulike collage, hvor alle de forskjellige collagene danner egne samfunn. Jeg ble tildelt rom på Halifax collage, noe jeg har vært veldig fornøyd med i ettertid. Det er tydelig at alle får en spesiell tilknytning til sitt tildelte collage, noe som gjør det litt ekstra morsomt å bo på campus. Siden det er så mange studenter som bor på de ulike stedene, er det også egne organisasjoner og idrettslag som konkurrerer mot de andre collagene på universitet. Alt dette er med på å lage et helt unikt universitetsmiljø som jeg absolutt elsker.

Innenfor Halifax collage bor jeg på et sted som heter «Hicklenton court», som er min bygning. Her bor jeg i blokk C som inneholder 3 etasjer. I min etasje eller «flat» bor det 8 andre som jeg deler kjøkken med. Dette fungerer helt fint så langt. Jeg var litt nervøs for dette da jeg dro, i og med at jeg liker å ha det ryddig og rent på kjøkkenet. Likevel har dette gått over all forventning så langt. Jeg synes egentlig at det er veldig koselig å dele kjøkken med så mange. Det er veldig sosialt og du spiser nesten aldri et måltid alene.

Alle mine flatmates (som man kaller det her) er utvekslingselever som bare skal være her fram til jul. Dette innebærer personer fra: Tyskland, Italia, Belgia, Canada, Kina og Frankrike. Dette er utrolig morsomt og man lærer ekstremt mye av å bli så godt kjent med andre fra ulike kulturer. I tillegg er vi alle i samme situasjon, noe som gjorde at vi fort ble gode venner.

Jeg gleder meg til å komme ordentlig i gang med semesteret! Da vil jeg også få muligheten til å oppdater litt om hvordan skolesystemet fungerer og hvordan de ulike organisasjonene er osv 🙂

Hvis det er noen spørsmål om University of York: alt fra boforhold til priser på mat – Så er det bare å sende meg melding og spørre! Du kan enten kontakte meg her eller så heter jeg: Victoria Croff Dreyer på facebook.

Her er video som viser campusområdet: