Å flytte til Melbourne!

Hei!

Ragnhild i Melbourne her. Tenker å ta en oppsummering over litt praktiske greier angående det å flytte til Melbourne, da det gjerne er ting som ikke sier seg helt selv.

Bolig
Dette var uten tvil det som stresset meg aller mest. Det som er det vanligste er å reise ned, bo på hotel/hostel/airbnb i noen dager/uker mens man leter etter bolig, da det er veldig standard å faktisk måtte møte opp på visning. Dette vil jeg forresten også anbefale, da standarden her er noe lavere enn i Norge! Veldig mange finner rom gjennom gumtree.com.au, flatmates.com.au, Facebooksider, osv.
Jeg fant leilighet til meg og Andrea på flatmates før vi reiste ned. Leiligheten er helt grei, noe sliten i forhold til hva jeg hadde forventet i Norge for samme pris. Jeg betaler vel nesten dobbelt så mye her som jeg gjør i Bergen.
Skulle jeg valgt på nytt, så ville jeg også valgt å ikke bo midt i byen, slik som vi gjør nå. Får sosial angst med en gang jeg går ut døren. Det er mye hyggeligere i suburbsene! Har også bare undervisning tre dager i uken, så hadde ikke vært krise å bo litt lenger unna skolen.

Utsikten er uansett ikke til å klage over!

Mobilabonnement
Dette var relativt greit å ordne! Her er det bare å gå til en av butikken til en telefonoperatør – de største er Vodafone, Telstra, Optus, osv. De har butikker på typ alle kjøpesenter, så det er bare å ta med seg pass og fikse pre-paid SIM-kort. Jeg betaler $40 for 35 dager, så ca 250 kroner! Ganske rimelig altså. Hjemme har jeg Telia, jeg sendte de bare melding på messenger og det var null stress å fryse abonnementet mens jeg er her. Vet også at det er flere som har gjort om det norske SIM-kortet til kontantkort, sånn at de fortsatt har muligheten til å bruke det. Det hadde vært greit å kunne bruke BankID på mobil liksom, men jeg tok med kodebrikke ned så er ingen krise sånn sett.

Bank
Her også, ganske greit å fikse. Jeg gikk til CommonWealth på Melbourne Central og fikk satt opp konto. Hos de store bankene er det gratis å ha konto hos dem så lenge du er student. Det er mye lettere å betale leie osv med australsk konto. For å overføre fra Norge er det rimeligste å bruke TransferWise. Mamma har konto i Skandiabanken fordi de også har veldig greit opplegg rundt det å overføre til utlandet, så hun har overført for meg fra dem. Noen banker tar seg voldsomme gebyrer for dette.

Transport
Dette visste ikke vi i begynnelsen, men de som er exchange students og ikke international students får concession på transport i Victoria. Det vil si de som har friplass. Betaling på buss/tram/tog skjer ved et busskort som man fyller penger på. Vi kjøpte først vanlige Myki kort på 7-eleven, disse kostet $6. Etter hvert fikk vi printet ut bevis fra skolen på at vi skulle ha concession. Vi tok dette med til togstasjonen og de fikset concession-kort og bevis for oss. Selve kortet kostet $9, men nå får vi altså halv pris på reiser!

Myki er det vi bruker i Victoria. Hver stat har sitt eget opplegg, så det er bare å samle. Jeg har også fått meg Opus for New South Wales og Go for Queensland. Jeg fikk ikke concession på disse siden jeg studerer i Victoria. Synes generelt det har vært helt greit å reise med offentlig transport i Australia.

Butikker
Her foretrekker jeg faktisk Norge 800%. Matbutikkene i Australia er generelt veldig store, typ Woolworths og Coles, men det er langt ifra like mange som i Norge. Vi har det absolutt ikke verst av de jeg vet om her nede, men jeg savner å ha flere butikker i umiddelbar nærhet, og merker at dette er noe jeg har tatt veldig for gitt hjemme. Det er en del mindre convenience stores rundt forbi, men disse har generelt veldig dårlig utvalg og til høyere priser. Det jeg savner aller mest hjemmefra er Skyr og Norvegia. Det finnes Skyr her, men den er ikke god.

Må bare påpeke hvor greit det er å være vegetarianer/veganer her. Vegansk mat er tilgjengelig så og si over alt!

Skole
Jeg går på Royal Melbourne Institute of Technology (RMIT), som består hovedsakelig av flere bygg midt i byen. Jeg tar fire fag, og har bare undervisning tirsdag-torsdag. Undervisningen består at lectures, tutorials og practicals. Vi har mye mer å gjøre i løpet av semesteret, i form av assignments og quizer. I gjengjeld teller eksamen bare typ 50% av endelig karakter. Jeg føler egentlig at jeg er ganske god på skippertakstrategien, men er helt greit dette også. Jeg har vel kanskje fått litt bedre forståelse for hva vi driver med i fagene. På torsdager har jeg forelesning til 20:30(!!!!), så det gleder jeg meg veldig til å være ferdig med! Det er så og si leggetid for meg. Totalt har vi 12 uker med undervisning, og hadde en uke ferie etter de første 6 ukene.
For min del så savner jeg litt det sosiale aspektet med å være på skolen som jeg har i Bergen, jeg vet ikke hvordan de lokale oppfatter dette egentlig. Å studere i Australia er jo langt ifra gratis, så det er veldig vanlig at de lokale bor hjemme, og også jobber en del på siden. Jeg har også forståelse for at folk ikke er så veldig på når det kommer til å bli kjent med utvekslingsstudentene, med tanke på at vi faktisk skal dra igjen. Jeg har fått meg én lokal venn i det ene faget mitt da, noe jeg er veldig glad for med tanke på at vi har partner assignments i det faget. Flaks!
Noe jeg aldri kunne sett for meg at jeg skulle savne så mye er lesesal! Her har RMIT mye å lære fra UiB. Helt krise å lese på skolen her.

Dette er State Library Victoria, rett over gaten fra RMIT.

Ellers begynner det faktisk å bli sommer her, og skole går mot slutten! Har bare en uke igjen med undervisning, så er det eksamenstid, også skal jeg ha et par ukers ferie med paps og storesøster!

Hvis det er noe dere lurer på er det bare å spørre i kommentarfeltet eller kontakte meg på sosiale medier! 🙂