Hvorfor velge Bolivia av alle steder?

¡Hola! Mitt navn er Ina Kristine. Jeg kommer fra det glade Sørlandet, og studerer sosialantropologi i regnfylte Bergen. For øyeblikket oppholder jeg meg i La Paz for å studere og oppleve det Latin-Amerika har å by på. Mitt reisefølge er hovedsakelig to venninner, og vår plan er foreløpig destinasjonene Colombia, Bolivia, Peru, Chile og Argentina i løpet av semesteret. Når valgprosessen for hvilket land jeg skulle utveksle til startet, var det ingen steder som fanget interessen ved det første. Jeg søkte etter noe originalt, flerkulturelt, stort, utfordrende og mestrende på en og samme tid. Gjennom UiB sine sider fant jeg samarbeidet med UMSA i Bolivia, kontinentets sentrale land som etter min erfaring veldig få vet mye om, inkludert meg. Landets plassering gir gylne muligheter til å oppleve de nærliggende landenes variasjoner, og for ikke å glemme Spansk. Etter vurdering og planlegging gikk søkeprosessen for fullt, og et halvt år senere sitter nå ni Norske elever på skolebenken i La Paz.

Latin-Amerikas inntrykk har foreløpig vært overaskende, spennende og litt som forventet. Etter en måneds opphold under språkkurs i Colombia med spansk musikk hvor enn man dro, var det en forventning i Bolivia. Kontrasten er at det så og si bare spilles engelsk musikk, inkludert Sigrid som ble spilt på vei fra flyplassen første dag. Likheten med begge landene er gatenes trafikkaos og konstante tuting, og det sakte tempoet alt skal gå i. Butikkøen, trafikken og ombordstigning på fly tar lang tid – ingen stresser selv med lange køer. Når vi går til Skolebygget i La Paz klokken 08:30 om morgenen derimot, løper omtrent halvparten av menneskene marathon nedover gatene med kaffe i hånden.  Med unntak av Cartagenas intense cat-calling og masete selgere, er den største andelen møter med befolkningene hyggelig. Til tider er kontrasten til Norge veldig stor, i den forstand at de plukker opp det du mister for å gi deg det, gir øyenkontakt og alltid hilser. Funfact: Gringo(s) er kallenavn på hvite utlendinger, i både nøytral og negativ valør. Et absolutt pluss med La Paz er den utrolige utsikten man får ovenfra, virkelig et særpreg.

Det ser ut til at jeg er den første som skriver om Bolivia på bloggen, og vil derfor forsøke å belyse litt av Bolivias politikk, økonomi, kultur og økologi. Landet er en demokratisk republikk ledet av president Evo Morales Ayma. Funfact: Morales har besøkt sametinget i Norge. Hovedstaden Sucre er det konstitusjonelle leddet med høyesteretten, mens La Paz er den administrative byen hvor departementet og presidenten holder til. Det politiske kartet er delt i ni departementer som administrerer hver enkelt region, hvor disse også er delt inn i provinser og kommuner. Landet har et lite utviklet næringsliv og infrastruktur, som gjør Bolivia til et av de fattigste og mest ustabile landene i Sør-Amerika. Landbruk og gruvedrift er de viktigste sektorene, mens utenlandsinvesteringer øker gjennom eksport av naturgasser, og eksport av kokainbase. Funfact: Cocablader er bra for lungenes oksygenopptak, og nei det er ikke et narkotikum.

Dette flerkulturelle landet består av hele 36 urbefolkningsgrupper som utgjør rundt 40% av befolkningstallet på omtrent 11 millioner, perfekt sted for en sosialantropolog? Absolutt. Religioner som katolisisme og Protestantisk Kristendom er utbredt som følger av tidligere spansk kolonisering, samtidig som Pachamama, også kalt moderjord står sterkt. Det eksisterer mer eller mindre 37 offisielle språk, hvor den største delen av befolkningen snakker Spansk, Quechua og Aymara, med en minimal andel Engelsktalende. Funfact: Spansk inneholder seks personbøyninger per bøyningsform, hvor Latin-Amerika kun tar i bruk fem. Landets økologi er variert med de vestlige Andesfjellenes tørre og kjølige klima, det østlige Amazonasbekkenet med lavlandets fukt og varme, og Dalen med varierende tørke og regn. Titicacasjøen som høyeste seilbare innsjø på 3 800 moh og største saltørken kalt Salar de Uyuni slår verdensrekorder, samtidig som La Paz er verdens høyeste by-hovedstad på 3 600 moh med sine bratte bakker innsnevret i en dal av høye fjell. Ellers er La Paz som kanskje ikke alle vet, kaldt med mer eller mindre 15 grader året rundt. God grunn til å kjøpe gode gensere og alpakkasokker.