Bordeaux: Første skoledag og noen tips.

Bonjour à tous!

Mitt navn er Kine og jeg går tredje året på Europastudier på UiB. Jeg skal tilbringe dette semesteret i Frankrike på Sciences Po Bordeaux. Bordeaux er en storby vest i Frankrike, som er mest kjent for sin vinindustri. Bordeaux er en svært populær studentby og det bor veldig mange unge mennesker her. Det er en vakker by med en kul vibe. Det er utrolig mye å oppleve og se her. Jeg tror dette semesteret kommer til å bli veldig spennende og morsomt.

Jeg har vært i Bordeaux i åtte dager og har rukket og bli litt kjent med byen. Jeg hadde min første skoledag i dag og det var veldig spennende. Denne uken har vi «Erasmus welcoming week», som er en introduksjonsuke for alle utvekslingsstudenter på Sciences Po. Det kan sammenlignes med fadderuken i Norge, men det er veldig annerledes. Der vi er vant til å bli fulgt tett opp av fadderne våre hele uken, er det ingen faddere her, men en organisasjon som heter Erasmix som er ansvarlig for opplegget. Det er mindre kveldsaktiviteter og mer opplegg på dagen. Vi har for eksempel fransk undervisning hver morgen denne uken. Det arrangeres også en tur til Saint Emilion, en liten by som ligger mindre enn én time unna Bordeaux. Saint Emilion er svært kjent for god vin og det blir selvfølgelig vinsmaking på denne utflukten.

Jeg hadde som sagt min første skoledag i dag og da har alle en fransk test. På Sciences Po Bordeaux, og de fleste universiteter i Frankrike, kan man velge mellom french track og english track. French track vil si at man bare tar fag på fransk, mens english track er fag på engelsk. På english track kan man likevel melde seg opp til et-to fag på fransk hvis man vil. Jeg går english track, men kommer til å hvertfall ett fag på fransk. Dette gjør jeg for å forbedre fransken min enda mer. Samtidig tilbyr de fransk språk som fag halvannen time i uken for internasjonale studenter. En av hovedgrunnene til at jeg valgte Frankrike var for å lære språket, så jeg kommer til å jobbe for å lære så mye som mulig på fire måneder. Jeg har også vært fire uker på språkkurs i Antibes i Sør-Frankrike før jeg kom hit. Dette gjorde jeg fordi jeg ønsket å friske opp gamle kunnskaper fra skolen og for å lære mer før jeg kom til byen jeg skulle studere i.

Meg foran Notre Dame i Bordeaux. (Med sykkel… Veldig fransk:-))

Og nå, noen tips til deg som vurderer å dra på utveksling til Frankrike.

Nummer 1: Hvor?

Det kan være veldig vanskelig å bestemme seg for destinasjon for utvekslingen. Det kan være lurt å tenke på hva man ønsker å få ut av oppholdet. Hvis man for eksempel ønsker å lære et språk kan man ta utgangspunkt i det, som jeg gjorde. Det kan også være lurt å sjekke nøye de avtalene UiB har med ulike universiteter i verden. Videre kan man snevre inn søket med tanke på fagfelt og hvilke fag man ønsker å ta. Mange universiteter har helt andre fag enn det som tilbys i Norge og det kan være en faktor. Bruk god tid på å bestemme deg.

Nummer 2: Bolig.

Å finne bolig i Frankrike som internasjonal student kan være svært vanskelig. Jeg ble ganske skremt da jeg fikk vite at de fleste som leier ut et rom eller en leilighet i Frankrike privat krever en fransk garantist. Dette er en fransk statsborger som skal sikre at du er en person man kan stole på og som «garanterer» at du kan betale leien. Jeg ante ikke hvordan jeg skulle løse dette, men det viste seg at det ikke er nødvendig i alle tilfeller. Men likevel, dette må man sjekke nøye. Videre er det svært mange plattformer man kan finne bovære på.  Det er f.eks. Airbnb, Studapart, SeLoger, Locaflat, Facebook, osv. Man kan bli litt overveldet over alle disse sidene, og spesielt siden alt selvfølgelig står på fransk. Jeg fikk mitt rom i et nydelig hus i Bordeaux ganske lett, heldigvis. Man mottar gjerne en del mailer fra universitetet man skal begynne på om folk som leier ut rom til Erasmus-studenter. Så jeg sendte en mail til en dame som leide ut et rom og jeg var heldig å få det. Det er altså svært mange måter å finne seg et rom eller en hybel på, og det er lurt å begynne å lete med en gang du vet hvilken by du skal til.

Nummer 3: Språkkurs.

Dette tror jeg er litt spesielt for de som velger å dra til et land der engelsk ikke er førstespråket. Franskmenn, for eksempel, snakker generelt lite/dårlig engelsk og mange har en innstilling om at det ikke er så viktig å snakke godt engelsk. De dubber alt av serier, de har sjeldent engelske menyer, de skriver boligannonser på engelsk, og mange butikk/restaurantansatte snakker kun fransk. Det kan derfor være lurt å kunne noen gloser fransk hvis du ønsker å dra på utveksling dit. Jeg hadde fransk på ungdomsskolen og de to første årene på videregående, men hadde likevel, som mange andre, glemt det meste av dette. Derfor bestemte jeg meg for å dra fire uker på språkkurs før semesteret mitt skulle begynne  i Bordeaux. Jeg kunne dra på språkkurs nesten hvor som helst i Frankrike, men jeg valgte å dra til Antibes i sør-Frankrike. Dette var en utrolig bra opplevelse og jeg er veldig glad for at jeg dro. Hvis du tenker å dra på utveksling til Frankrike, anbefaler jeg virkelig å dra på språkkurs først. Det blir veldig mye lettere å være student her hvis man kan snakke og lese litt fransk.

Jeg tror jeg runder av her, men ikke nøl med å spørre hvis dere har spørsmål om utveksling til Frankrike.

À bientot!