Hvorfor studere i Grenoble?

I og med at fristen for å søke utveksling er like rundt hjørnet, tenkte jeg å dele mine erfaringer fra mitt opphold i Grenoble i håp om at det kan gjøre valget lettere for deg som er i tvil om hvor du vil utveksle.

Å utveksle til Grenoble er noe av det beste jeg har gjort i hele mitt liv! Jeg møtte så mange fantastiske mennesker fra hele verden, jeg erfarte å bo i et lang hvor jeg ikke kunne snakke språket, og jeg fikk oppleve så utrolig mye gøy!

Opplevelsene

Grenoble ligger midt i sentrum av Frankrike. Dette gjorde det mulig å kunne reise rundt i hele Sentraleuropa med buss og tog for en billig penge. I tillegg er Grenoble kjent som «alpenes hovedstad» fordi den omringet av store fjellkjeder og nydelig natur, som jeg naturligvis tok nytte av ved å stå på ski og gå fjellturer flere ganger i uken både med universitetet, studentorganisasjoner og med venner. Disse turene har jeg utrolig mange gode minner fra, og vi fikk oppleve helt fantastisk natur.

Menneskene

I og med at Grenoble er kjent for å være alpenes hovedstad, var det veldig mange som utvekslet spesifikt til Grenoble for å kunne stå mye på ski og bedrive andre friluftsaktiviteter, men samtidig var det mange som ikke var særlig interessert i sport. Fordi Sciences Po Grenoble er ganske lite, er det dermed veldig lett å bli kjent med alle som går der som skaper et  utrolig sosialt og inkluderende miljø, og universitetet gjør en kjempegod jobb i fadderuken for at man skal bli kjent med andre studenter.

Universitetet

Sciences Po Grenoble er et anerkjent og prestisjetungt universitet i Frankrike, med et godt utvalg av fag både på engelsk og fransk. Jeg kunne ikke noe som helst fransk da jeg kom til Grenoble, og det var ikke et problem i det hele tatt med tanke på undervisning, noe det ofte er ved andre universiteter i Frankrike. Arbeidsmengden gjennom semesteret er ikke like høy som ved UiB noe som er perfekt når man er på utveksling da det gir mer frihet til reising og utforsking.