Reisen til Italia, Bologna

Ciao, det er faktisk ingen som har skrevet om Italia før, og siden jeg har tatt på meg oppdraget som utveksling ambassadør tenkt jeg og skrive om hvorfor jeg har valgt Bologna. Mitt navn er Nina og jeg går på sampol (sammenlignende politikk) ved UiB. Hjemstedet mitt i Norge er Bærum og jeg er fylt 23 år. Jeg har vært så heldig å få friplass ved universitet i Bologna. Da jeg skulle velge et sted la jeg vekt på fag, språk og temperatur! Jeg ønsket å dra til et sted med varmere temperatur enn i Norge og mer sol enn i Bergen! Jeg har vært på utveksling i USA før, så jeg ville velge et sted jeg kunne lære meg et nytt språk, men ta fag på engelsk. I Italia kan du nemlig ta fag på engelsk og gå på språkkurs å lære Italiensk. I tillegg fant jeg ut at de hadde fag som gikk litt mer i retning kommunikasjon og journalistikk som jeg er interessert i. Italia har masse sol og varme temperaturer så det krysset av alle bokser.

Så langt har jeg nettopp kommet ned til Italia. Jeg anbefaler og se på flybilletter minst 3 uker før du tenker å dra ned. Det er ikke sykt dyre billetter, men de ligger rundt 1500-2000kr avhengig av dag og måned. Jeg bestemte meg for å dra til Milano og ta tog derfra fordi det var billigst den siste uken i august. Hun som var på utveksling før meg fortalte at August var en ganske stille måned og det har stemt. Derfor vil ikke anbefale å dra ned før på slutten av august. Aktiviteter for Erasmus begynner først i begynnelsen av september så det er like greit å vente. Flyturen var på rundt 2,5 timer og billetten kostet vel rundt 1300kr, buss fra flyplassen i Milano til sentrum 100kr og toget til Bologna 400kr. Vil anbefale og dra direkte om det er gode priser men det gikk greit og ta toget.

Jeg driver for øyeblikket og ser etter leilighet å leie. Det har vist seg og være et ganske vanskelig prosjekt. Det er slik at universitet i Bologna ikke har student housing. Det betyr at du må finne noe selv. Jeg fant ut at jeg har en bekjent som skulle hit, så vi har sendt kanskje 100 mailer til ulike firmaer og privat personer gjennom nettsiden: https://www.immobiliare.it. I tillegg til å skrive på facebook og skrive til utleiere på airbnb. Så langt har det ført til 3 visninger. Den ene var i dag, men prisene lå på 620-650 euro, så det ble ikke aktuelt. På veien hjem fant jeg et firma som leier ut leiligheter så på gebrokkent italiensk endte jeg opp med å gi min mail og de skulle kontakte meg om de fant noe. I mellom tiden har jeg booket 6 netter på hotell mens jeg går på visninger. Språkkurset starter ikke før 4 sep. Dette semesteret har de ikke A1 nivå, men kun A2 så jeg må lære meg det første nivå selv og krysse fingrene for jeg består den muntlig inntaks-testen. Jeg har studert mellom visningen og måltider. Maten er sinnsykt god som forventet og ingen har sett rart på meg for at jeg sitter å spiser alene og leser Italiensk, så et er jo et pluss.

Tenkte å innføre positive og negative punkter i slutten av hvert innlegg, så det blir litt oversiktlig for dere som leser.

Negative:

• Vanskelig å finne leilighet til billig pris.
  • Bære bagasjen mellom busstoppet i Milano og togstasjonen.
  • De har kun A2 nivå språkkurs dette semesteret.

Positive:

• Maten er sinnsykt god og ingen blir sure om du studerer mens du spiser.
  • De fleste snakker ikke engelsk på restauranter og butikker, så man lærer italiensk fort!
  • Man kan ta fag på engelsk og lære italiensk.
  • Det har vært fint vær og deilig temperaturer <33

-Nina