5 tips til boligjakten i Frankrike

Har du bestemt deg for å dra på utveksling til Frankrike? Meget bra, for det er uten tvil veldig spennende og kommer til å bli noen veldig givende måneder, men du må være klar over at du kan ende opp med å bruke mange timer på bare det å prøve å finne et sted å bo. Husker hvor oppgitt jeg selv var over mangelen på informasjon rundt det å finne bosted under oppholdet. Derfor får du her mine råd før du skal hoppe inn i letingen:

1. Vær beredt på å måtte bruke fransk

Om du som meg ikke kan et ord fransk når du har bestemt deg for å dra kan det være litt vanskelig å skulle finne fram og forstå hva som skal til, fordi all informasjon er på Fransk. De færreste franskmenn kan engelsk og ikke minst er det enda verre når de prøver seg (eller bruker google translate), fordi du ender opp med å ikke helt forstå hva de vil fram til. Selv missforstod jeg et par ganger, og brukte lang tid på ting som burde løses på et par sekunder.

PS. Om du ikke kan fransk så er det firmaer som tilbyr hjelp til å ordne alt for deg, men jeg synes de er unødvendig dyre for et studentbudsjett (selv om man lever som kongelige på erasmus+ stipend og lånekassen).

2. Ikke let etter garantist

Når du dykker inn i det private markedet, hvor det er firmaer og personer som leier ut, vær beredt på at de ofte kommer til å kreve at du har en fransk garantist. Det er jo veldig rimelig at alle som kommer fra utlandet for å tilbringe et par måneder i et fremmed land har en lokal garantist (les: NEI). Derfor må du ikke bruke tiden eller pengene dine på å lete fram en frank garantist. For der finnes firmaer som tilbyr dette, men selv synes jeg at det var en latterlig utgift som man kan klare å unngå om man vil. Dette bringer meg videre på det neste rådet:

3. Let på det private markedet gjennom flere plattformer

Mest sannsynlig så får du til sendt et stort hefte i digital form, med tips om byen og leting av bosted av Sciences Po. Jeg personlig synes det kom litt sent, så om du er tidlig ute vil jeg anbefale et par nå. Samtidig var deres liste over nettsider for boligjakt unødig lang og har et par som koster penger å bruke.

• Facebook grupper
    Gjerne den for utvekslingsstudenter i Lille eller ved Sciences Po. Jeg har et par venner som fant bolig på denne måten.
  • Leboncoin.fr
    Den franske versjonen av finn.no, og skal du kjøpe sykkel der må du være klar over at den kan være stjålet.
  • Appartager.fr
    Dette er siden jeg fant bolig i sentrum på, utleieren var veldig grei og alt var på stell.
    Denne brukte jeg fram til jeg fant noe, mener å huske at det var mye bra å finne der.

Så er det sikkert mange andre sider som fungerer bra, men det er disse jeg vil anbefale å starte å lete på.

4.  Er du lat og trives alene så søker du om plass på studentboligene

Du kan enkelt sende en e-post til administrasjonen ved Sciences Po (den ansvarlige for utvekslingsstudenter), og høre om du kan få en av rommene reservert til deres inkomende studenter. Personlig ungikk jeg dette fordi jeg hadde hørt rykter om at standaren er ganske dårlig, men det er iallefall billig.

5. Vær bevisst på hva du ser etter

Dette gjelder ikke kun i Frankrike, men når du ser etter et sted å bo så må du sette et par kriterier, så gjør det letingen lettere (med mindre du følger tips nr.4). Hvor mye vil du betale per måned? Vil du bo i «colocation» eller «studio»? Hvor mange vil du bo med? Vil du ha stort felles areal? Kan du dele bad? Blandet eller kun et kjønn i samme bolig? Vil du bo med franskmenn eller internasjonale?

Siden det siste tipset var så generelt vil jeg til slutt påpeke et par områder i byen Lille:

• Områder du burde unngå:
    • Moulins, det helt greit men en del menn som selger ulovlige stoffer, døgnet rundt. Bare litt ubehagelig å gå rundt i om du er alene, men ellers mye liv i området.
    • Wazemmes, ganske likt Moulins, men mener det er mer gjenger og at de er mer pågående der. På dagtid derimot (tirsdager, torsdager og søndager) må du besøke markedet, helt fantastisk.
  • Fine steder å bo:
    • Vieux Lille, gamlebyen er veldig sjarmerende dog et stykke unna universitetet.
    • Noe i området rundt gaten Solfierno, om du finner noe her er du heldig, er lett å komme seg til både universitetet og sentrum.
    • Vauban, er veldig fint bolig område, men da må du nesten sykle eller ta metroen hver dag for det blir et stykke å komme seg på undervisningen.

Så håper jeg at du er kritisk i jakten på bolig før du sender over penger, jeg har nemlig møtt på mennesker som har kommet fram til leiligheten og ikke fått nøkkel eller kontakt med utleier igjen. En småtrist «funfact» til slutt: de færreste jeg var på besøk hos i løpet av året hadde ovn, og enda mer mangel var det på vifte over komfyren. Den kulinariske opplevelsen må som oftest bli ute på cafe eller restaurant. Med det så ønsker jeg deg lykke til i letingen etter et sted å bo på utveksling!