Hvorfor jeg valgte Amsterdam og søknadsprosess

Heisann, mitt navn er Kristense! Jeg er 20 år, og holder på å ta en bachelor i Administrasjon og Organisasjonsvitenskap. Jeg er på mitt fjerde semester og det har jeg valgt å ta i Amsterdam i Nederland. Under denne utvekslingen skal jeg skrive litt om hvordan det er å være på utveksling her i Amsterdam og forhåpentligvis friste flere fremtidige utvekslingselever til å velge Vrije Universitet som sitt studiested. I dette innlegget skal jeg fortelle litt om søknadsprosessen og hvordan jeg til nå har opplevd det å komme til en ny by.

Vrije Universiteit

Jeg hadde ikke bestemt meg for om jeg skulle på utveksling eller ikke, men valgte å søke for å kunne utsette avgjørelsen en liten stund til. Jeg hadde ikke tenkt nøye over hvor jeg ville, men jeg visste jeg ville reise en plass i Europa. Så på dagen søknadsfristen gikk ut sendte jeg inn søknaden min, med Amsterdam på første plass. Eneste grunnen til at jeg valgte Amsterdam var fordi jeg hadde vert der på ferie og likte byen, så valget om hvor man skal reise trenger ikke å ha så mye mer betydning enn det.

Da jeg fikk beskjed fra UiB om at jeg fikk lov å reise, brukte jeg tid på å bestemme meg om jeg faktisk ville dette eller ikke. Men jeg tok steget ut av min egen komfortsone og takket ja. Har enda ikke angret så mener selv jeg tok et relativt bra valg. Videre i prosessen måtte jeg sende en søknad til Vrije Universitet, som er skolen jeg søkte på. Dette er en enkel prosess, og du får masse hjelp og veiledning på vegen, av ansatte hos både UiB og VU. De er også svært hjelpsomme med å få tak i bolig og alt annet praktisk som må ordnes før avreise.

På VU har de delt semesterene opp i perioder. Så hvert semester har man 5 fag ( hvert fag er 6 studiepoeng), fordelt på 3 perioder. Så vi har eksamen i slutten mars, mai og juni. Dette er en av de største forskjellene på VU og UiB. Jeg er admorger, men reiser på en sampol avtale og må derfor ha 3 fag hos samfunnsvitenskapelig fakultet, så har jeg to fag på andre fakulteter.

Semesterstart var 4.februar, men de fleste utvekslingselevene kom 1.februar. ESN (Erasmus Student Network) hadde ordnet slik at de hentet oss på Schiphol, kjørte oss til campus for å ordne alt fra å hente nøkler til å opprette bankkonto. Alt var supert organisert og det gjorde at fra første stund var en god opplevelse. Jeg fikk venner allerede på vegen fra Schiphol til campus, og møtte folk som bodde på samme plass som meg. På samme måte som i Bergen er studentboligene litt borte fra skolen. Jeg bor ikke på den største campusen men i en bygning litt nærmere sentrum enn «hoved» campusen. Jeg valgte å bo her fordi her har jeg eget bad og kjøkken, noe jeg synes er veldig behagelig. De har en større campus som er litt som en egen studentby, med høge blokker, treningssenter, butikk, cafe osv. Det er der de fleste studentene bor også de fleste av mine venner. Der kan man ha eget bad men deler kjøkken med 10-12 andre. Det tar ca 10min fra der jeg bor til skolen med metro og ca 15 med sykkel (her i Amsterdam blir avstand som regel målt i hvor lang tid det tar med sykkel).

Jeg er veldig glad for at jeg valgte å reise på utveksling og veldig fornøyd med valg av destinasjon. Jeg trives utrolig godt her, både faglig og sosialt! Jeg tror dette blir et spennende og lærerikt semester, og jeg ser frem til alt som måtte komme. Dersom noen har noen spørsmål om hva som helst er det bare å ta kontakt, eller kommentere under så skal jeg svare så godt jeg kan. Kommer innom bloggen et par ganger til , kommer til å skrive mer om det sosiale, hvordan det er å bo her og reising (Amsterdam er et supert utgangspunkt for å reise billig i Europa så har planlagt og allerede rukket å reise litt rundt).

Kristense!