Hvordan jeg søkte til Univerisity of York!

Hei! Mitt navn er Hedda og jeg er en 20-år gammel student som holder på med bacheloren min i Sammenlignet Politikk i Bergen. Jeg er på utveksling til University of York i Storbritannia og skal i dette semesteret skrive litt om mine opplevelser her og hvordan det er å studere i Storbritannia.

I dette innlegget så skal jeg skrive litt om søkeprosessen til York og hvordan jeg opplevde hvordan det var å søke hit. Ettersom det bare er et par dager til søkefristen går ut for å søke til utveksling neste semester så kan det hende at noe av informasjonen kan være relevant til deg som ønsker å reise til York eller Storbritannia generelt.

Det første jeg måtte gjøre etter at jeg fikk svar fra UiB at jeg fikk lov til å reise ut var å sende en søknad til selve universitetet i York. Dette var en relativ enkel prosess da det står veldig oversiktlig på universitet sine nettsider hva jeg måtte ta med i søknaden. Dette varierer fra fag til fag, jeg søkte til politikk departementet og de forskjellige dokumentene jeg måtte inkludere varierte fra karakterutskrifter til å legge til de fagene jeg ønskte å ta her nede (Man har muligheten til å bytte fag frem til 2-3 uker etter at semesteret starter). Min anbefaling her er å ikke stresse så mye med fagene. Jeg har endt opp med å ikke ta noen av de fagene jeg hadde originalt skrevet ned, og måtte endre denne listen opp til flere ganger før og etter jeg kom ned hit. Jeg må ta 60 credits dette semesteret, og de forskjellige fagene varierer fra 5, 10 og 20 credits.

Etter at jeg sendte søknaden så måtte jeg også søke godkjenning av fag (dette er viktig å gjøre ganske tidlig, da det er en prosess som kan ta litt tid og man får ikke søkt ekstra lån fra lånekassen før denne er på plass), ta en online språktest for Erasmus og fikse en Online Learning Agreement (kort sagt: en godkjenning fra begge universitetene at alt faglig er på plass). Har du tenkt til å reise ut selv skal du få ganske mye informasjon fra UiB i god tid angående dette.  Sist og ikke minst så måtte jeg skrive under en Erasmus+ kontrakt slik at jeg skal kunne få ekstra stipend. Dette er alt som måtte fikses før utreise, det virker kanskje som litt mye, men det var veldig oversiktlig så lenge man passer på tidsfristene og får det gjort før det.

Søkeprosessen for meg tok dessverre ganske lang tid. Det å søke til et annet universitet er en lang og byråkratisk prosess og det er mye som skal gjøres på et par måneder. Jeg fikk beskjed fra York en uke etter at jeg sendte inn søknaden at de ikke kunne akseptere meg i politikk departementet. Dette var fordi jeg er en 2-års bachelor student som hadde søkt på 3-års fag. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt at dette skulle være et problem da jeg er vant med at UiB er veldig fleksibel når det gjelder fag og når man tar de, så er det litt annerledes her i York. Heldigvis så har jeg hatt en ekstrem positiv opplevelse med at alle jeg har snakket med, fra UiB og fra York har vært veldig hjelpsomme. Jeg fikk til slutt reise gjennom sosiologi departementet i York da UiB også har en utvekslingsavtale der. Etter litt frem og tilbake fikk jeg også beskjed at jeg (heldigvis)kunne ta politikkfag. Dette resulterte til at jeg nå tar både sosiologi og politikk her nede.

Universitetet var også veldig behjelpelige når det kom til bolig og jeg bor nå på campus i et studenthus 15 minutter fra sentrum og er veldig fornøyd med det.

Selv om det var mye frem og tilbake med søknaden min så er jeg veldig glad for at jeg søkte og jeg ser frem til å være her i et helt semester. Dersom dere har noen spørsmål om hvordan søknadsprosessen er, eller noe annet om York så er det bare å kommentere under så skal jeg prøve mitt beste å svare. Jeg kommer til å skrive mer om hvordan det er å bo her og det å være og reise i Storbritannia.

Hedda!

2 thoughts on “Hvordan jeg søkte til Univerisity of York!

• Heisann Vilde! Jeg bor i ett av Vanbrugh sine studenthus, det jeg bor i heter Fairfax og ligger 15 min fra campus. Vanbrugh har my forskjellige hus som varierer veldig i kvalitet. F.eks så er Fairfax et lite stykke unna men det er også veldig stort så det kan være litt vanskelig å bli kjent med de du bor med siden det ikke gir et sikkelig «housemate» vibe. Derimot så vill jeg anbefale det siden det også ligger relativt nær senteret og det tar med bare 15 min å gå ned til sentrum. Jeg har også sett noen av de andre husene til Vanbrugh som er veldig fine men også litt dyrere! Om du lurer litt mer om å accomodation så kan du eventuelt sende meg en melding på facebook (Hedda Susanne Erstad) så kan jeg sende deg en liste av hvor jeg vill anbefale å søke deg til!