Hvordan er det å bo og spise ved University of York?

Heisann! Jeg heter Elida, er 20 år, og studerer samfunnsøkonomi profesjon ved UiB. Dette semesteret er jeg i York, utnytter mine frie studiepoeng og tar noen sosiologifag ved University of York. Nå har jeg vært her i litt over to uker, og tenkte å skrive litt om førsteinntrykket av hvordan det er å bo og spise her i York.

University of York er et relativt nytt universitet, grunnlagt i 1963, og har i dag 18 550 studenter, så det er ikke så mye større en UiB. Campus er likevel betydelig større, mye på grunn av at mange av studentene bor på campus.

Heslington Hall som er konstruert i 1568, er en del av campus

Jeg bor i universitetets boliger, det vil si etter jeg søkte meg inn på UoY, og ble akseptert, så kunne jeg søke boplass. Jeg fikk tilbud om «catered accommodation», som innebærer at man får mat inkludert i leien. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg non-catered, ettersom jeg er selv veldig glad i å lage mat. Men når jeg søkte boplass, var det så få plasser igjen at jeg måtte bare akseptere boplass med mat. Sett i ettertid, er jeg veldig glad for dette. Man får servert frokost og middag mandag til fredag. Den består av blant annet toast, frokostblanding, frukt, yoghurt, eggerøre, bacon og havregrøt. Man får altså alt som tilhører en engelsk frokost, som kan bli i meste laget noen ganger! Middagene her er det jeg er mest fornøyd med, de har et variert utvalg, og man kan alltid velge mellom tre forskjellige middager. Det er alltid vegetariske og glutenfrie alternativ, for de som skulle trenge det. Vi får også alltid forrett eller dessert i tillegg også!

Et utvalg av middagene (venstre) og frokostene (høyre) jeg har fått servert

Jeg bor i Fairfax House, som ligger ca 10-15 minutters gange fra campus. Fairfax skiller seg ut fra resten av studentboligene da det er et eldre hus, med 90 rom. Jeg har eget rom, men deler kjøkken med 16 andre studenter, noe man kan se på rensligheten. Renholdere vasker kjøkkenet én gang i uka, men ellers har man selv ansvar for å holde det ryddig. I helgene blir det som regel noe enkelt til middag, eller så spiser man jo gjerne ute! Her er det også verdt å nevne at de fleste som bor på campus, går sitt første år på universitetet, og dette merker man godt. Det er ikke alltid like rent og det forekommer støy fra tid til annen men sånn er det jo å bo i dorm! Vi deler også dusj og toalett og det går som regel greit, det pleier ikke å være problemer med kø osv.

Fairfax House! Kan minne litt om en engelsk kostskole kanskje?

Har også spist litt ute i York, da det er litt billigere enn i Norge. York er ikke så stort, men den har fortsatt veldig mange kule og koselige restauranter! Du kan fint betale under hundrelappen for burger og øl på en pub.

Rommet mitt har det man trenger, og er egentlig ganske fornøyd med det. Ovnen på rommet mitt fungerte ikke de første dagene, men dette ble fikset en til to dager etter jeg sa ifra😊

Rommet mitt etter jeg har bodd her en liten stund

Tenkte kanskje å skrive litt mer om opplevelser i York og England i neste innlegg, da jeg har vært her litt lenger, snakkes!