Siste skoledag før juleferie!

Nå er det endelig juleferie, i ca 4 uker! I motsetning til i Norge hvor ferien starter med at eksamen er unnagjort, er det mer at semesteret er ferdig her borte. Det er fordi de fleste fagene her borte ikke har eksamen, men baserer karakteren på flere innleveringer i løpet av semesteret eller året. Når jeg skriver at jeg har 4 uker ferie er det derimot en sannhet med modifikasjoner, fordi jeg har to innleveringer igjen som teller innenfor første semester. Jeg har en innlevering på 2000 ord med frist til 8. januar og en omskriving med litt senere frist.

Forsidebildet du så er fra siste seminar i ett av mine fordypningsemner, Development, state buiding and conflict. I dette faget er halvparten av vurderingen basert på muntlige arbeider. Bildet viser en av presentasjonene til den ene gruppen og professoren sitter i midten av bildet og følger nøye med. Direkte diskusjoner og konfrontasjoner mellom studenter professorer er helt vanlig her borte. Alle mine fag består av klassestørrelser og er en blanding av forelesning, diskusjoner og gruppearbeid med en professor. Se for deg å droppe forelesningene i Norge og bytte ut seminarlederne med professorer.

Her er «kartet» vår gruppe lagde. Professoren sa at det var i overkant mye tekst, men ellers veldig bra.

Nå er det tid for å spise så mye engelsk julegodt som mulig, før det er tid for en liten juleferie i Norge =)