أهلاً وسهلاً في مصر / Ahlan wa Sahlan fi Misr

Ahlan wa Sahlan fi Misr / Welcome to Egypt.

Hei, jeg heter Live og er for øyeblikket på utveksling i Kairo, Egypt. Jeg studerer sammenlignende politikk, og startet mitt tredje år her i Kairo. Dette semesteret tar jeg 30 studiepoeng i arabisk. Jeg er en del av et opplegg som heter ALI, Arabic Intensive Learning, som betyr at jeg har fulle uker med arabisk, både MSA (moderne standard arabisk) og egyptisk dialekt.

Nå har jeg vært her i Kairo i over en måned. Kairo og Egypt er helt fantastisk. Jeg stortrives. Jeg kommer til å legge ut et eget innlegg med informasjon om søknadsprosessen og alt man trenger å vite før man reiser, men dette innlegget vil dreie seg om den første måneden her.

Den første uken var jeg med på introduksjonsuke ved universitetet her. Jeg går på AUC, som står for American University in Cairo. Skolen har to campus, hvor det største og nyeste ligger 1 time utenfor sentrum (inkludert trafikk) og det minste (hvor jeg tar mine fag) ligger på Tahrir Square. New Cairo campus er utrolig fint og stort, og Tahrir Campus er mindre, sjarmerende og autentisk. Jeg er veldig fornøyd med å gå på Tahrir Campus. Dagene mine på skolen er fra kl 9-14. Det er obligatorisk oppmøte og deltakelse i timene teller som en del av karakteren. Vi er 9 stk i klassen min, som gjør det enkel å delta, og gjør timene mindre høytidelige.

I løpet av den første uken må studenter melde seg på fag, noe vi ikke trengte da vi allerede var påmeldt ALI programmet. De fleste i klassen min hadde tatt arabisk fra før, og måtte derfor ta en mulig prøve den første dagen. Jeg har aldri studert arabisk, og trengte da selvsagt ikke å ta en muntlig prøve. Vi måtte sende inn søknad til studentvisum på visum-kontoret på skolen, ta bilde og skaffe oss ID-kort, og masse annet. Det ble 3 hektiske dager hvor vi egentlig bare gikk fra den ene siden av campus til den andre hele dagen. Vi fikk gratis frokost og lunsj så skal selvsagt ikke klage.

Resten av uken var det tilbud om å bli med til flere turistattraksjoner som pyramidene og islamske Kairo, men jeg var så heldig å bli kjent med en gjeng som skulle reise til stranden, så jeg ble heller med dem. Vi reiste til et område hvor det hovedsakelig er lokale som reiser, samt de som liker å kitesurfe. Ras Sudr var kjempe fint, avslappende og bare 3 timers busstur fra Kairo. Anbefales!

Ellers har ukene gått i ett med skole søndag-torsdag og sosiale aktiviteter i helgene, som felucca tur, fester, barer og klubber.

Ras Sudr:

Nydelig strand som vi hadde så og si alene.

Ras Sudr ligger ved vestkysten i Sinai. På veien møter man på mye rart, som denne bilen som hadde en del av bilen og skiltet festet med tråd.

Den ene kvelden reiste vi opp i «fjellene» sammen med beduiner, hvor vi drakk beduin te og slappet av med bål og klar stjernehimmel.

Egyptisk mat:

Dette er samosa, hvitløksdressing, baba ganoush og wineleafs.

Tradisjonsrik egyptisk mat til ca 6 kroner. Koshari er en karbo bombe, som smaker helt ok. Det er absolutt verdt å prøve, og er en billig lunsj eller middag. Ellers går det mye i taamia (falafel) og hummus, som du kan finne super billig over alt.

En av de første dagene var en av tilbudene vi kunne bli med på, en gratis middag på Nilen. Maten var helt ok, men utsikten og opplevelsen var helt super.

De lokale egypterne jeg har møtt har vært utrolig snille, imøtekommende og kjekke. En kveld reiste vi til Khan El-Khalili, et marked/gate, som vanligvis er stappfull av turister, men klokken 02.00 var jeg den eneste turisten der, som ga et annerledes inntrykk enn å være der på dagtid. Kul opplevelse!

Sist torsdag samlet vi en liten gjeng fra klassen og venner, og leide en felucca. Vi kjørte rundt på Nilen, drakk pils og danset. Dette kostet 25 kroner per person og er noe alle som kommer til Kairo må oppleve!

Ellers er Kairo en by full av liv. Det sies at New York er byen som aldri sover, men jeg vil absolutt si at det også gjelder for Kairo. Man kan få levert nattmat på døren til en hver tid, man kan bestille varer fra apoteket levert på døren hele døgnet og det er alltid mennesker i gatene. Kairo er hektisk, kaotisk og spennende. Gleder meg til de neste 3 månedene her, og skal prøve å oppdatere litt oftere.

xoxo Live Idland