Bonjour à tous!

Salut!

Jeg heter Eivor Kolberg, er 22 år, og studerer Sammenliknende politikk ved UiB. Jeg skal tilbringe høstsemesteret 2018 i Lyon (Frankrike) ved Sciences Po Lyon. Jeg har i skrivende stund vært her i litt over en måned, og vil prøve å gi dere en liten smakebit av forberedelser, følelser og generelle erfaringer fra la vie en France fram til nå.

La meg starte med «Hvorfor Frankrike, og hvorfor Lyon?»:  – Vel, etter å ha vært så heldig og hatt ett semester som praktikant ved Universitetet i Bergen sitt Brusselkontor våren 2018, så var jeg ikke klar for å dra tilbake til Norge. Under oppholdet mitt i Brussel traff jeg på flere som hadde studert ved Sciences Po Lyon, og hadde hatt et fantastisk opphold der, noe som var veldig inspirerende, og Sciences Po i seg selv er en veldig kjent eliteskole for statsvitenskap. Likevel kan man ikke komme unna at det franske språket var en faktor som veide tungt. Selv om jeg hadde et heller komplisert forhold til språket gjennom VGS, så ble jeg inspirert i Brussel til å forsøke å lære fransk nok en gang.

Jeg ankom Lyon 16.august, nesten en måned før offisiell skolestart, fordi jeg hadde meldt med på et to-ukers språkkurs ved LAlliance Française (AF), Planen var egentlig å dra til Caen på en franskkurs i regi av UiB, men da dette ble avlyst, tok jeg saken i egne hender og meldte meg på AF. Etter en tidlig start med frokostflyet fra Molde (kl. 06:55) til Oslo, videre til Paris og ankomst Lyon kl. 20:30 var jeg sliten og lei da jeg sto utenfor den lille AirBnB leiligheten jeg skulle leie for to uker. Her ble jeg møtt av Carlos, som jeg skulle dele leiligheten med, men som ikke snakket engelsk, og jeg følte meg ikke akkurat på topp. Hva gjorde jeg alene i en by jeg aldri hadde vært i før, og i et land hvor jeg ikke kunne språket? Heldigvis, etter ca. 2 timer med «krisepsykologi» fra mine kjære foreldre, og min tålmodige kjæreste, føltes alt litt bedre. Franskkurset ved AF kan jeg anbefale. Det var en god måte å friske opp franskkunnskapene på, og samtidig ha tid til å bli kjent med Lyon. Lyon er en by som er veldig hyggelig å rusle rundt i, og jeg anbefaler Vieux-Lyon (gamlebyen), opp til Basilique Notre-Dame de Fourvière for god utsikt og god is, og å gå langs Rhinen opp til Croix-Rousse. Jeg brukte også disse ukene til å finne et sted å bo, hovedsakelig gjennom nettsiden https://www.appartager.com/. Tips: Du kan aldri starte for tidlig å lete etter et sted å bo. Virkelig.

Lang ventetid i Paris på Charles De Gaulle. Blir ikke mer norsk enn med medbragt matpakke

Den 3.september startet Sciences Po sin «pre university-module» hvor vi som hadde meldt oss på fikk en introduksjon til skolen, Lyon, franske institusjoner, metodologi og, ikke minst, franskkurs tilpasset vårt nivå. Siden jeg bare skal være her ett semester har jeg valgt å ta Diploma of French and European Studies (DFES), så jeg skal ha alle forelesningen mine på engelsk, i tillegg til et franskkurs gjennom semesteret. Pre-modulen var dermed litt utfordrende da alt av informasjon ble gitt på fransk av engasjerte professorer som snakket i økende tempo gjennom presentasjonene. Likevel, jeg vil anbefale opplegget på grunn av franskkurset, og i tillegg blir man allerede her kjent med mange andre utvekslingsstudenter fra hele verden. Pre-modulen varte i to uker, så 15. september var vår første «offisielle» skoledag hvor også resten av de internasjonale studentene ankom. Jeg har som nevnt emner på engelsk, og hadde dermed ikke så stor valgfrihet når det kom til fag. De som tar emner på fransk har nå to uker hvor de besøker ulike forelesninger, og velger seg ut hvilke emner de vil ta. Det er en del mangel på informasjon angående denne prosessen, som er uvant og skaper litt frustrasjon, men det går som regel greit. Emnene virker til nå veldig interessante, og gir 3 studiepoeng hver:

• Europe’s Nuclear Independence
  • French Politics and Society
  • Unification of Italy
  • Justice and Democracy in the Era of Globalization
  • Weak parties, Weak democracies: A comparative look at the state of political parties in France and the US
  • The US-UK Special Relationship
  • European Imperialism in the 19th Century
  • Economic Crisis, Democratic Legitimacy and Institutional Confidence in Contemporary Democracies (dette har jeg ikke hatt enda, da det fortsatt står som «Schedule to be confirmed»)

Hyggelig å vandre langs Rhinen, eller å sitte og ta seg en drink

Livet er eller bra med hyggelig leilighet i 8.arrondissement sammen med italienske Viola som har bodd her i to år, og studerer kunst og tegning. Jeg har blitt kjent med mange koselige utvekslingsstudenter, drukket vin til sent på kveld ved Rhinen (er visst en vanlig greie blant studenter her), jeg spiser brie til frokost og prøver å bli vant til den franske måten å hilse på folk (et kyss på hvert kinn). Ellers så nyter jeg de solfylte dagene, og ser frem til de neste månedene.

À bientôt!