Hjemme fra Wien!

Nå er det noen uker siden jeg kom hjem fra Wien, og jeg har hatt tid til å reflektere over oppholdet mitt der. Jeg er veldig fornøyd med halvåret og har storkost meg. Det er en spennende by og jeg kommer til å savne storbyfølelsen og alle mulighetene. Heldigvis er det kun en kort flytur unna, jeg kommer definitivt til å dra tilbake veldig snart!

Wien overrasket meg på mange måter, spesielt hvor bra det er for studenter. Det finnes flere bydeler der det nesten kun henger studenter, med billig ølpriser, bruktbutikker og kul musikk. Det er et stort internasjonalt miljø, og kanskje ikke så lett å komme i kontakt med lokalbefolkningen med mindre du kan tysk. Jeg ble godt kjent med lokale studenter gjennom kollektivet mitt, og her fikk jeg også forbedret tysken masse. Hvis man skal finne rom i kollektiv i Wien eller andre tysktalende byer bruker de fleste www.wg-gesucht.de. I Wien ligger månedsleien på rundt 400-500 euro for et rom.

l

(1.meg og venninne vei til ball i Hofburg -anbefales!  2. venninne da vi var på tur i alpene)

Også andre ting var annerledes enn jeg trodde:

-I Wien har de ikke noe som helst form for røykelov, og man kan røyke inne på stort sett alle barer og veldig mange restauranter. Dette er nok veldig irriterende for folk som ikke røyker selv, og ganske ekkelt når man sitter og spiser på restaurant. Dette er noe regjeringen jobber med, og det finnes naturligvis mange steder (spesielt i turistområdene) der det ikke røykes inne.

-På universitetet har man veldig små fag, jeg hadde kun fag som ga 3 studiepoeng. Dette er likt som i Norge med forelesninger og en stor eksamen til slutt. Man kan også ha seminarmodell, da har man obligatorisk undervisning med presentasjoner og innleveringer som gir 6 studiepoeng. Jeg skulle gjerne valgt flere seminarfag, men ting lappet over hverandre og jeg ønsket heller ikke obligatorisk undervisning (noe som ikke var så smart på slutten da jeg hadde 6 skriftlige eksamener på tysk den siste uka). At jeg studerte på tysk gjorde naturligvis alt veldig vanskelig og jeg brukte mye lenger tid på pensum enn de andre lokale. Jeg ønsket å lære meg språket ordentlig, og er glad for det i dag selv om det er kjipt når man må lese tyske akademiske tekster om teorier man ikke har hørt om før. Universitetet tilbyr en del fag på engelsk, man må bare få plass der da det ofte er lange ventelister for utvekslingsstudentene.

-Wien er delt inn i distrikter (bezirk) som går i en spiral gjennom hele byen. Dette er bydelene i byen, og de er delt i 22.  I starten høres det helt ut som hunger games, men man blir vant det. 1. distrikt er turistområde og her bor det nesten ingen studenter. For studenter er det best å bo i 2 – 10 distrikt.

-Nesten alt forgår med kontanter. Det er få restauranter som tar kort, spesielt hvis man betaler under 20 euro. Dette er veldig rart i begynnelsen, men man vender seg til å alltid ta ut penger før man skal ut å spise eller drikke på bar. Slik er det flere steder i Europa, men allikevel overraskende i en ellers så moderne by som Wien.

-Det er forbudt å gå på rødt lys, og det er absolutt ingen lokale som går over veien før det er grønt. Første uken min i Wien ble jeg stoppet av politiet da jeg gikk på rødt lys. Heldigvis slapp jeg unna med en advarsel, men jeg har hørt om flere personer som har fått flere hundre euro i bot for å gå på rødt.

-Jeg visste ikke hvor lett det var å reise til andre byer fra Wien. Dette skrev jeg om i forrige blogginlegg – det er både billig og effektivt. Da jeg var ferdig på skolen før ferien tok jeg nattoget fra Wien til Venezia for 400 kroner og ferierte i Italia en uke etter skolen.

-Åpningstidene i Wien er like som i Norge, med stengt på søndager og tidlig på lørdager. Dette er ganske annerledes enn mange andre byer i Europa. Østerrike har konservative tradisjoner, og er et av landene i Europa med flest fridager pga kristne høytider. Dette gjelder også for universitetet, i mai hadde jeg ikke en eneste fullstendig uke med undervisning. Det eneste som er oppe lenger enn i Norge er klubbene – som er oppe til 6 😉

Jeg takker for et skikkelig fint semester, hvis dere har spørsmål om utveksling til Wien eller erasmsus generelt, ta kontakt på mariefdahl96@hotmail.com! Jeg har kost meg utrolig mye i Wien, anbefaler utveksling dit på det sterkeste!

Hade fra Marie!