Første uken i Cape Town!

Hei!

Jeg heter Emily, er 21 år og tar bachelor i administrasjon- og organisasjonsvitenskap på UiB. Dette semesteret studerer jeg på University of Cape Town i Sør-Afrika!

Jeg landet i Cape Town for en uke siden, etter en lang reise på ca 20 timer. Jeg var i Cape Town i 2016 i 3 måneder, så jeg kjente igjen noen ting. Men denne gangen er jeg ikke turist, men student! Det er så spennende. Jeg bor på et helt annet område enn sist, nå bor jeg midt i «student-byen».

Vannmangel
Jeg har ikke tenkt å snakke så utrolig mye om vannmangelen i Cape Town ettersom mange før meg har fokusert på det i deres innlegg. Men det å leve på maks 50 liter vann om dagen er faktisk overraskende lett. Det eneste som har vært vanskelig å vende seg til er korte dusjer på 90 sekunder. Ellers bruker jeg mye antibak, våtservietter, og jeg kjøper drikkevann på butikken. Det ligger mange artikler på nettet om hvordan å spare på vann og leve på 50 liter om dagen! Det er ofte dager der jeg bruker enda mindre enn det.

Trygghet
Det er bra å lese seg opp på forhånd på hvordan man skal være trygg i Sør-Afrika. Man burde for eksempel ikke gå alene om natten, og bli kjent med områdene det er trygt å gå alene på dagtid. Man må være forsiktig og oppmerksom på omgivelsene dine, og jeg har ikke følt meg særlig utrygg i det hele tatt. Men det er som sagt veldig viktig å bruke tid på å lese om det slik man kan være så trygg som mulig.

Bolig og transport
Jeg bor i studentboligene som heter CampusKey. Jeg hadde aldri hørt om det før, men jeg kom i kontakt med en jente på Facebook som skulle flytte ut, så kontaktet hun CampusKey for meg om å overta rommet. CampusKey er egentlig kun for lokale studenter, så jeg bor derfor med omtrent bare Sør-Afrikanske folk, noe jeg liker veldig godt for da kan jeg bli ordentlig kjent med kulturen og landet. Ellers er det ikke vanskelig å finne seg bolig her, gjennom for eksempel EduBed eller Facebook grupper som Huis Huis eller OBSessed.
Jeg bruker hovedsakelig uber her for å komme meg rundt om ikke jeg går. Det er utrolig billig og offentlig transport er minimalt i de fleste områdene som ikke er midt i byen. Men til skolen bruker jeg «jammie shuttle», som er en gratis buss for studenter ved UCT, og det ligger et busstopp rett utenfor leiligheten min som ligger i Observatory. Bussen bruker ca 5 minutter til skolen, mens uber tar 2 minutter. Jeg går til skolen når jeg begynner senere på dagen, og det tar ca 25 minutter. Det området jeg bor på og de fleste områdene rundt nabolaget mitt er veldig trygge og bare fylt med studenter, så det å gå alene på dagtid er ikke noe problem.

Visum og SIM-kort
Å få visum er en lang prosess som krever utrolig mye papirarbeid. Begynn med papirarbeidet så snart som mulig!! Du må fysisk reise til Oslo for å få visumet, og da vil de beholde passet ditt i noen uker. Med en gang du får bekreftet skoleplass på UCT, burde du sende e-post til den sør-afrikanske ambassaden i Oslo, og der vil de gi deg all informasjonen om hva du trenger. UiB vil også sende deg en mail om det.
Jeg vil anbefale alle som skal til Sør Afrika om å bestille sim-kort på forhånd! Du kan bestille det på nettet hos Vodacom eller B4iTravel. Der bestiller du SIM-kortet, 4G osv, og når du lander så sparer du så utrolig mye tid og penger. Det er bare å finne Vodacom butikken, og der har de SIM-kortet ditt klart. De bruker kun kontantkort her, men du kan fylle på mer 4G og lignende på omtrent alle matbutikker og bensinstasjoner.

Skole
Universitet i Cape Town er sååå utrolig vakker. Campusen er helt uvirkelig, og omtrent alt er samlet på et område. Jeg begynner faktisk ikke på skolen før i morgen, men jeg har vært en del på campus denne uken. Vi har brukt den siste uken til å få timeplanen og fagene på plass, og jeg gleder meg skikkelig til å komme inn i en ordentlig rutine her og bli kjent med hvordan studiene er her. Jeg har tenkt å skrive et eget innlegg om universitetet og hvordan forelesninger og slikt er senere i semesteret.

Fritid
Denne uken har jeg blitt kjent med sykt mange nye mennesker og jeg har fått meg så mange venner, både internasjonale studenter som meg og sør-afrikanere! Det er veldig lett å bli kjent med folk i Cape Town – folk er utrolig åpne og vennlige. Det finnes også kjempe mye å finne på her i fritiden, og jeg har allerede gjort så mange gøye ting.

Jeg har lagt til en kort video som viser litt av min uke før studiestart! Allerede på en uke har jeg blitt bedre kjent med området på UCT, fått nye venner, og gjort så mye spennende. Jeg tror dette semesteret virkelig blir bra, og jeg gleder meg til å oppleve studier på et forskjellig akademisk nivå