Våren har kommet til Praha!

Endelig har våren kommet! Etter en kald vinter har vi nå hatt godt over 20 grader de siste ukene. Byen blir grønnere og både kirsebærtrærne og magnoliaen blomstrer. I dette innlegget har jeg tenkt å si litt om universitetet og reisemulighetene man har her.

Universitetet

Charles University er et gammelt og ærverdig universitet, med mange internasjonale studenter. SV-fakultetet ligger i et flott gammelt bygg nede ved elven i sentrum. Jussen ligger kun et stykke nedover elven. Political Sciense ligger et stykke utenfor byen i et nyere bygg, kalt Jinonice-bygningen. Man kommer seg lett ut dit med metroen, men jeg skulle gjerne hatt noen forelesninger i de flotte byggene nede i sentrum.

Det er et bredt utvalg av fag man kan ta på Faculty of Social Sciences. Jeg tar fagene Global Ethics and Global Justice, Native American History and Policy, International Political Economy, Public International Law og Anthropology of East-Central Europe. Så man kan trygt si at jeg får litt av alt til å supplere graden min med! Tre av de fem emnene jeg tar her er masterfag. Min erfaring da jeg skulle velge fag var at fagtilbudet var bredere på masternivå enn på bachelornivå. Det finnes mange fag som er relevante for sampol-studenter på bachelornivå, men for min del var masterfagene mer interessante. Det er ikke noe problem å ta masterfag selv om man er på bachelornivå. Jeg har ikke syntes at arbeidsmengden er veldig mye større. Jeg har også hørt at bachelorstudenter som tar masterfag kan be om å få skrive noe kortere essays i noen klasser, men dette har jeg ikke følt behov for å benytte meg av. Da jeg meldte meg opp til fag etter den første dagen på orienteringsmøtet var allerede flere av fagene fulle og jeg måtte stå på venteliste, så det er lurt å være tidlig ute med å finne ut hvilke fag man vil ha. De første to ukene etter semesterstart var shop and drop uker, så man kunne teste ut fag.

Når man velger fag må man være obs på å ikke velge noe som overlapper med fag man har tatt tidligere ved UiB. Jeg hadde dessverre ett fag som overlappet med tidligere fag fra UiB, så det måtte jeg droppe. Universitetet her var heldigvis behjelpelige med å finne en løsning for meg og jeg fikk raskt plass på et annet fag.

Fadderordningen

Gjennom en portal på nettet kan man søke om å få en tsjekkisk fadder som kan vise deg rundt i byen, svare på spørsmål man skulle ha og til og med hente deg på flyplassen. Man skriver litt om seg selv i søknaden, om hvilke interesser man har, og så matcher de deg med en fadder. Selv om jeg var litt sent ute med å søke, fikk jeg fadder likevel. Dette er en veldig populær ordning og mange av vennene mine her har en fadder. Fadderen min Veronika og jeg møtes og finner på ting sammen, enten det er å gå på en utstilling, filmvisning eller bare ta en øl. Det er en fin måte å bli kjent med tsjekkere på, ettersom de fleste andre vennene mine her er internasjonale studenter.

Oppdagelsesferd

Praha ligger så sentralt i Europa at det nesten ikke er til å unngå å få med seg en tur over grensen (eller flere). Til nå har jeg vært i Dresden og Wien. Dresden er kun en to timers busstur fra Praha, Wien var rundt fire. Dresden tok vi som en dagstur en gang i slutten av februar. Her så vi Semper Operaen, Frauen Kirche og Kunstpassagen. Jeg og Gjertrud hadde én overnatting i Wien, mens de andre vi reiste med hadde to netter. Jeg skulle ønske jeg hadde vært der litt lenger, for Wien var helt nydelig! Vi var i sommerfuglparken, så Habsburg Palasset, var helt oppe i tårnet på Stefansdomen og nede i katakombene.

Deler av Wien-gjengen

Habsburgpalasset i Wien

Die Kunstpassage i Dresden, med singing pipes som synger når det regner

Det er også mange fine byer å dra til i Tsjekkia, som Karlovy Vary, Cesky Krumlov og Plzen. Jeg har vært i Kutna Hora som er et populært reisemål blant de internasjonale studentene her. Kutna Hora ligger ca en time med tog fra Praha. Dette var en by med sølvgruver i middelalderen. Her har de en stor katedral, men kanskje aller mest kjent er Beinkirken. Kirken er fra 1200-tallet og er dekorert med bein fra 40 000 mennesker. Det var en ganske spesiell opplevelse å se den, man blir veldig ydmyk når man tenker over at hver av de 40 000 har levd et liv. Mange av levningene er fra soldater som ble drept i krig for å forsvare byen og hele kriken er ment som en hyllest til de døde.

Beinkirken i Kutna Hora

Selv om det er mye gøy å gjøre utenfor byen, så er det absolutt verdt å utforske Praha! International Students Club arrangerer guidede turer rundt om i byen ca to ganger i måneden hvor tsjekkiske studenter viser frem både de kjente og mindre kjente stedene i Praha. Min favoritt er kanskje Petrin Lookout Tower på Petrin Hill. Dette er en høyde som gir utsikt over hele byen! På toppen er det et Eiffeltårn som var en del av jubileumsutstillingen i 1891. Det er også en festning der oppe med en vakker rosehage og et observatorium, samt en speillabyrint som også var en del av jubileumsutstillingen. Turen opp på Petrin Hill er også veldig fin, den ligner faktisk litt på turen opp til Fløien og tar ca en halv time. Det som også er supert å gjøre når været er fint er å leie en sykkelbåt og cruise rundt på elven. Det er ikke dyrt å leie en båt i en time og det er utrolig deilig å være ute på elven når været er fint. Byen har også mange fine parker som Riegrovy Sady og Letna.

Utsikten fra Petrin Hill

Sykkelbåter på elven

Jeg satser på å kunne gi dere enda flere tips til ting å gjøre både i og utenfor Praha i neste innlegg! Da kommer jeg også til å skrive litt om eksamen, hjelp.