Statusoppdatering fra Sydney!

Hei igjen fra solfylte Sydney!

Tenkte jeg skulle skrive et lite innlegg om de ulike fagene jeg har her på USYD og hvordan skolen fungerer i praksis.

Tidligere er jeg vant til å kun ha 2 fag der vurderingsgrunnlaget er basert på en eksamen i slutten av semesteret. Her i Sydney har universitetet basert karakteren på grunnlag av flere ulike vurderinger. Som regel i hvert fag jeg har så teller muntlig aktivitet i timen 10%, gruppeprosjektene varierer fra 15% på presentasjonene til 30% på innleveringene. Det er noen fag med midterm, som er ca 30-40% av karakteren. Og på slutten har vi selvfølgelig en avsluttende eksamen som også gjerne teller like mye som midterm eksamen.

På USYD må jeg har 4 ulike fag for å kunne fylle opp 30 studiepoeng for ett semester. Dette er mine valgfrie poeng, og etter som jeg studerer medievitenskap og er interessert i å fordype meg innen markedsføring, så var det ypperlig å ha det på USYD da de tilbyr masse ulike fag innen hver kategori. Derfor har jeg valgt 3 markedsføringsfag og ett kjønnsstudium.

Marketing Principles er et fag som generelt dreier seg om basisen og grunnlaget for markedsføring. Foreleseren på universitetet er utrolig flink, og alle powerpointene er veldig gjennomførte. I tillegg til forelesninger i alle fag, så har vi også tutorials (seminargrupper). Hver uke er det forskjellige tekster og spørsmål vi må ha gjort i forkant av forelesning og tutorial, for dette blir klassediskusjon av i seminarene.

Digital marketing er et av de andre fagene jeg har. I dette faget kjenner jeg igjen mye fra medievitenskap ved at det er mye snakk om ulike sosiale plattformer der markedsføring driftes gjennom. Jeg har et gruppeprosjekt i tutorialen min her som baserer seg på at vi skal analysere og høre på ulike podcaster innen et gitt tema. Det er veldig gøy å ha noe som skiller seg litt ekstra ut fra de vanlige innleveringene som jeg tidligere har hatt i seminarer hjemme i Bergen.

Building and managing brands er en av mine favorittfag, for dette er et fag som baserer seg på hvordan ulike merker og firmaer «brander» og fronter seg selv. Jeg syns det er kjempegøy å se hvordan ulike merker og designere tar inn gamle trender, og innfører nye originale ideer til ulike typer merker. Videre til hvordan de fronter det og bygger opp imaget sitt basert på en markedsstrategi som er utviklet kun for dette ene merket.

Til slutt tenkte jeg å prøve noe litt nytt, så jeg valgte Gender and Environment som et kjønnsstudium, og regnet med at det var basert mest på miljø og kjønn, slik som tittelen tilsier. Men jeg ble litt tatt på sengen da det var et litt mer eksotisk fag som går en del dypere bak kjønn og miljø, men mer på det spirituelle rundt jordkloden, dyreriket og menneskers utvikling med en kombinasjon av å gå dypere bak objekter og levende organismer. Det er veldig gøy med et litt mer utfordrende fag som virkelig får meg til å tenke utenfor boksen, og syns det er godt å ha et fag som bryter med de resterende markedsføringsfagene.

På siden av det faglige er det selvfølgelig mye sosiale arrangementer man kan dra på! På selve campus organiseres det ofte messer, møter, foredrag og markeder. Her er jeg med en annen norsk venninne som også går på USYD da de hadde pride-day på skolen!

Ellers har vi også dratt en tur på Royal Randwick horserace der vi har sett på hesteveddeløp, som er høyt anbefalt å gjøre i løpet av et besøk til Sydney! Det er ufattelig mye mer å finne på, så dette er bare en liten smakebit av det Sydney byr på:) Håper dette var av interesse for dere som leser, og om det skulle være noen spørsmål så er det bare å sende en e-post til Helene.dante@uib.student.no