Hallo fra Wien!

Eller Grüs Gott (hils Gud) som de sier her!

Jeg heter Marie Fløystad Dahl og studerer sammenlignende politikk på universitetet i Bergen. Dette semesteret er jeg på utveksling i Wien, og har nå bodd her i en måned. De første tre ukene gikk jeg på språkkurs, noe jeg vil anbefale alle som reiser på utveksling til ikke-engelsktalende land å gjøre! På språkkurset får man en oppfriskning av språket og blir kjent med campus og universitetet, men viktigst av alt møter man folk i samme situasjon som deg selv. Det sosiale ved kurset mitt var veldig bra, de aller fleste reiste alene slik som meg og var interessert i å bli kjent med nye.

På disse fire ukene jeg har vært her har jeg blitt veldig glad i byen. Wien er en blanding av mektige, estetiske bygninger i turistområdene og steder med et mer urbant Berlin-preg bestående av kule barer, kafeer og butikker. Byen er kjent for sin høykultur, men dette kan også oppleves billig! Man kan besøke operaer, musikaler og teater til kun 3 euro hvis man kjøper ståplasser. Kulturtilbudet er stort, og det finnes konserter, stand-up, pop-up vintagebutikker eller lignende arrangementer nesten hver dag i byen. I Wien finner du det aller meste, og den er ikke for stor til å ikke bli kjent og lære seg hva som er hvor. Det er virkelig en nydelig by! De første ukene har det vært dødskaldt, men mye sol. Våren her skal visst være helt fantastisk, så det gleder jeg meg veldig til.

Forrige uke hadde vi Orientation Week på universitetet. Erasmus arrangerer da utflukter, aktiviteter og fester. Dette er veldig gøy å være med på (selv om noen av Erasmus-festene kan bli litt vel intense) og en bra måte å bli kjent med nye medstudenter. På tirsdag starter universitetet, noe jeg er veldig spent på! Blir interessant å ha forelesninger og seminarer på tysk, skal oppdatere senere hvordan fagene fungerer osv når jeg har fått opplevd det selv.

Wien ligger veldig sentralt i Europa, med enkle forbindelser til mange byer, spesielt i Øst-Europa. I helgen var jeg på dagstur til Bratislava i Slovakia, og i neste helg skal jeg til Romania. Dette er steder jeg mest sannsynlig aldri hadde dratt til fra Norge, men når det nå er så nærme er det gøy å oppleve.

.

Det er bare å ta kontakt om du vurderer å dra på utveksling til Wien, mailen min er Marie.Dahl@student.uib.no 🙂