Et lite hei fra Sydney!

Hallo! Mitt navn er Helene Dante, jeg studerer medievitenskap på UiB og har i anledning mitt 4 semester reist på utveksling til Australia for å gå på University of Sydney.
Etter mye frem og tilbake med søknadsprosessen gjennom UiB og videre til visumsøknader, forberedelser for bolig og selve reisen har jeg endelig «landet», og nå har skolehverdagen min her borte endelig startet.

Som student som aldri har vært på utveksling, som skulle reise alene så hadde jeg flere ulike spørsmål. Hvordan søker jeg? Hvordan vet jeg at jeg søker riktig? Hvordan finner jeg informasjon om fag, plassering av skole, bolig og så videre. Jeg tror alle opplever utveksling ulikt, men tenkte jeg skulle dele mine tips likevel!

Jeg var kjent med at det er mange nordmenn i Sydney, og av tidligere råd fra venner som har vært her så tenkte jeg å søke bolig privat, og ikke bo gjennom skolen. Det jeg har erfart er at det er ca samme priser, men dersom man søker privat er det større frihet til å kunne velge om man vil bo inne i Central Business District, ved stranden og Bondi Junction, eller om man vil bosette seg andre steder omkring i byen.

Her er det utsikt over Bondi Beach fra Sydneys kjente costalwalk.

Selve jakten på bolig ble litt tøffere enn jeg tenkte, da det er mye ulik standard. Om man skulle ville ha en fin leilighet kunne prisene for et privat rom gå opp mot 500 dollar i uken (ca 12.000kr i mnd). Her borte er det veldig vanlig å dele soverom med en eller to andre. Det er flere ulike nettsteder (Gumtree og Flatmates) som man kan bruke for å finne bolig. For min del var jeg heldig som fant et rekkehus med to andre nordmenn og et irskt par som lette etter en siste person til kollektivet.

O-Week startet mandag 26 februar i løpet av denne uken ble jeg kjent med flere norske UiB og NHH studenter som også er her på utveksling. Det kan sammenlignes med en form for fadderuke der det er masse ulike aktiviteter og arrangementer. Selve campus på USYD er enormt. De ulike byggene omkring på campus er dedikert til ulike studieretninger, og selve byggene varierer mellom å være svære bygg som minner om slott, til å være supermoderne glassbygg. Gjennom universitetet er det også veldig mange studentorganisasjoner man kan være med i. Alt fra tennis, golf og andre sportsgrupper, til religiøse grupper, landbaserte grupper, rumpeldunk, sjokoladegrupper, disneygrupper og masse masse mer. Det er et stort grunnlag for å stifte sosiale bekjentskaper på universitetet.

Bildet til venstre er av USYD sitt fineste bygg, The Quadrangle.

I løpet av den siste uken har jeg heldigvis fått timeplanen min og fagene mine på plass! Andre studenter har lett for å ha fag som krasjer og få en kjedelig timeplan der de har mange timers mellomrom. Noe som jeg fortsatt sliter litt med er å finne frem til de ulike forelesningene rundt omkring på campus. Jeg har alle seminarer og forelesninger på hovedcampus, så jeg slipper å reise til andre deler av universitetet som er andre steder i byen. Heldigvis har de appen for slikt i Australia! «Lost on Campus» og de to ulike USYD-appene har kommet godt med når jeg skulle finne frem til forelesninger, og holde seg oppdatert på de ulike foredragene og arrangementene som skjer på skolen.

Om du kunne tenkt deg å søke utveksling til Sydney og står igjen med spørsmål, så er det bare å sende en mail til Helene.Dante@student.uib.no.