Let us beat Day Zero! (Cape Town)

Hei! Mitt navn er Ingvild Misje, jeg studerer Sammenliknende politikk, og dette er mitt første innlegg på UiB sin utvekslingsblogg.

Jeg hadde tenkt å starte dette innlegget med påstanden om at Cape Town er byen som har «alt». Ironien traff meg hardt, for som mange at dere vet, lider storbyen av alvorlig vannmangel. Faktisk kan Cape Town være den første millionbyen i verden som opplever «Day Zero», dagen hvor det ikke lenger vil være vann i kranene hjemme hos folk. Jeg regner med at denne tematikken oppleves som en bekymring for dere som vurderer å dra hit på utveksling, og jeg bruker derfor dette innlegget nettopp til å fortelle om vannsituasjonen.

Gjennom media og oppdateringer fra University of Cape Town (UCT), var jeg godt informert om de nye vannrestriksjonene før avreise. Hver enkel i Cape Town er tillat å bruke 50 liter vann daglig, en fjerdedel av hva en gjennomsnittlig nordmann bruker. Jeg må derfor innrømme at våtservietter, tørrshampo og antibac tok en relativt stor andel av bagasjevekten min. Ellers er vi anbefalt korte dusjer på 90 sekunder, og vannet vi vasker oss med, må dessuten spares til å kunne skylle ned i toalettet. Etter kort tid i byen, har dette allerede blitt god vane, og jeg må si at tilpasningen går overraskende fint!

Mulige løsninger til vannmangelen er et daglig samtaleemne i kollektivet jeg bor i. Vi har forstått det slik at det finnes partipolitiske årsaker til hvorfor myndighetene ikke har lyktes i å organisere vanntilførsel, gjennom andre kilder enn nedbør. Nasjonalmyndighetene styres av det politiske partiet ANC (African National Congress), mens Cape Town styres av DA (Democratic Alliance). Konflikter mellom disse partiene og nivåene kan nok delvis forklare det ikke tilstrekkelig samarbeidet. Én ting er i hvert fall sikkert, myndighetene skulle kommet på banen mye tidligere. Jeg er veldig spent på hvilke politiske konsekvenser dette vil komme til å gi!

For de som er interesserte, kan jeg anbefale oppdateringer om vannsituasjonen gjennom BBC og News 24 (sør-afrikansk nyhetskilde). Mitt neste innlegg kommer til å ta for seg praktisk informasjon om universitet og hvordan skolesystemet fungerer her 🙂

Viser b2a844a5-ad8b-4880-a3df-747e1a5627aa.jpeg

Viser d2c170da-b8a9-4eb3-944b-7dece2d53f16.jpeg