Endelig i Cape Town

Velkommen til Cape Town bloggen!

Her skal jeg skrive om mitt semester ved University of Cape Town i Sør-Afrika. Jeg heter Martin Instebø Jamne og studerer sammenlignende politikk ved UiB. Jeg reiser i utgangspunktet alene, men kjenner én annen som skal hit samtidig. Ettersom jeg har frie studiepoeng kan jeg ta hvilke som helst fag, men jeg holder meg mest sannsynlig til politiske fag her også. Mer om dette når det er endelig bestemt.

Etter en lang reise på originalt 20t som endte med nærmere 30t inkludert en overnatting på flyplassen i Oslo pga. snø og forsinkede fly har jeg nå kommet til Cape Town. Jeg har strengt tatt vært her noen dager nå, men henger litt etter på bloggingen i ekte student ånd – allerede på første innlegg!

Ett av de store temaene på denne bloggen kommer til å være vannkrisen. For i Cape Town har det nå vært tørke i tre år og vannlagrene begynner å bli tomme. I praksis betyr det at det nå er forbudt å bruke mer enn 50L om dagen. Advarslene finnes over hele byen og er det første som møter deg når du går av flyet. Det blir mye våtservietter, desinfiserende til hendene og korte dusjer. Det brukte dusjvannet må samles opp i bøtter for så å brukes for å spyle ned i do. For skal man på do gjelder den gylne regel: If its yellow, let it mellow. If its brown, flush it down.

Martin out!