Homecoming

Jeg satt på Minneapolis-Saint Paul internasjonale flyplass med en kopp kaffe, det som føltes som fem lag med tøy, og mentalt forberedet meg på den lange turen hjem. Minneapolis hadde nådd et kaldt høydepunkt de siste to ukene med rundt 10 minusgrader daglig, og det tok litt tid for kaffen til å varme opp kropp og hode. Kofferten markert «overloaded»(500 gram over grensen vil jeg påpeke) var fullastet med suvenirer, tøy, og det som tok mest plass: minner. Etter å ha reflektert litt over oppholdet tenkte jeg det var greit å oppsummere litt om hvordan oppholdet har vært, og det som er verdt å ta med seg av informasjon for dere der hjemme som vurderer et utvekslingsopphold.

Bildet fra campus mot byen

Skolen

Som jeg har nevnt i et tidligere innlegg var universitet i USA et tilbakeblikk til opplegget på VGS. Ved vår mer lærer-orienterte tilnærmingen i Norge går man på forelesning hver dag og hører på det professoren har og si. Deretter vil en få oppgaver alt etter hvilket oppsett faget har og slik fortsetter man fram til den tunge eksamensperioden i Mai/Juni. For mange er det her en type «skippertak» metode tar sted, hvor febrilsk lesing av pensum fasiliteres av nudler og overdoser av kaffe. Tro meg, har vært der. Friheten derimot av å tilnærme seg pensum  ved eget tempo kan virke mer avslappende enn å stadig måtte lese seg opp på nytt kapittel, rett etter man er ferdig med det forrige. Videre blir eksamene våre i Norge ofte varende minst 2-3 timer, noe som betyr at man skal dekke store deler av pensum over en større tidsperiode.

I USA flipper man dette skjemaet litt. En går fra en lærer-orientert tilnærming til et mer student-orientert fokus. Forelesningene er som hjemme, der man møter opp og følger presentasjonen. Forskjellen derimot er at professoren vil kreve en større mengde engasjement fra studentente i rommet. Åpne spørsmål vil bli stilt til salen, og det er ikke alltid tilfellet forelesningen fortsetter før foreleser føler studentene skjønner konseptet. Alt etter hvordan faget er satt opp av foreleser så kan det hende at små quizer vil bli gitt til salen i begynnelsen av en forelesning kalt «popcard». Dette er igjen for å sjekke at studentene følger med pensum, og disse små spørsmålene teller mot endelig karakter.

Dette er et tema som går igjen gjennom hele semesteret, og kan være noen av tingene som  akkumuleres mot en endelig karakter: Quizer til hvert kapittell, hjemmelekse relatert til gruppearbeid hver uke, innleveringer og 4-5 eksamener.

Med det sagt, så ser det kanskje skummelt ut på papir med mengden arbeid som gis ut. Mengden er den største utfordringen, ikke innholdet. Det handler mer om å organisere alle fagene dine. Jeg hadde et helt fantastisk studieopphold med veldig flinke professorer, et enormt universitetsområde som strekker seg over Mississippi elven, og gåavstand til de fleste severdigheter

Cloud Gate eller «The Bean» i Chicago

Kultur

Kulturelt sett har jeg ingen klager. Det tok tid å vende seg til tipsing hvor enn man er, og at produkter i dagligvarebutikker viser pris før skatt. Derimot var alt av priser veldig lave på mat, drikke, alkohol og klær. Amerikanerene var videre utrolig imøtekommende og høflige på åpen gate om du hadde noen bekymringer eller spørsmål. Jeg bodde på et kollektiv der de fleste internasjonale studenter bodde. Det het University Village, og ligger en gåavstand fra de fleste fakulteter. Jeg delte en leilighet med tre andre karer fra henholdsvis Ungarn og Portugal, hvor vi alle hadde egne rom, men delte på to bad, kjøkken og stue. Det var veldig fint å få muligheten til å bo med andre internasjonale studenter ettersom det åpnet for vennskap som var i samme situasjon. Derimot vil jeg anbefale alle å se inn i bosituasjonen rundt campus, ettersom prisen var noe høy på dette kollektivet. Dette er noe jeg kunne hjulpet til med for de som skulle være interessert.

Mulighetene for konserter, teater og severdigheter er også mange. Forskjellige artister og oppsett er spredt ut jenvt over hele semesteret. Videre er det en drøm for sportsentusiaster. Minnesota Vikings er en av de største NFL lagene de siste årene og har gleden av å være vert for Superbowl nå på nyåret. Minnesota Timberwolves er et lag som har slitt i mange år i den nasjonale basketball ligaen, men nå med ny trener og en drøss spillere nærmer de seg eliten på toppen. Her har de universitetskvelder på hjemmebanen i sentrum der en får kjøpt billetter til 10$(De har i hvertfall fått en ekstra fan i denne karen). Mall of America, det største kjøpesenteret i USA lever opp til navnet sitt med over 520 butikker og 4 etasjer. En severdighet som må oppleves for alle med en kløende lommebok. Den kan nås på det lokale toget som går gjennom hele byen og universitetsplassen

Minnesota Timberwolves College Night

Ettertanke

Jeg husker jeg var smått nervøs på tanken om å bo i USA med min første visitt, og var kanskje en som letet etter alle mulige unnskyldninger for å ikke gjennomføre oppholdet, men er nå utrolig glad og fornøyd at jeg dro. Ikke bare akademisk, men også kulturelt og personlig kjenner jeg at jeg har vokst som person og utbredet min horisont. Jeg har møtt venner for livet ut, og som jeg garantert kommer til å besøke i fremtiden. Jeg fikk opplevd reiser gjennom staten Minnesota, Wisconsin, og avsluttet oppholdet med en tur til Chicago, Illinois før det var tid for adjø. Håper jeg har fått gjennom et inspirerende budskap til de som fremdeles sitter litt på hendene og lurer på om de vil dra. Det er en utrolig flott reise, hvor enn du skulle dra, både for deg selv og ikke minst CV-en!

….Og bli UiB-ambassadør om du kan!

Bendik