Vi sees igjen, York!

Nå er det snart tid for avreise. 3 måneder går altfor fort og før man vet ordet av det er man hjemme igjen. Jeg har stortrives og skjønner vel ikke helt enda at reisen snart går hjemover. For deg som overveier å dra til England på utveksling vil jeg absolutt anbefale å dra hit. De siste tre månedene har jeg reist mye rundt. Blant annet startet turen i Brighton, deretter helgetur til Edinburgh (veldig fin by!), dagstur til London, Leeds, Scarborough (ikke så fin by, men flott natur), Manchester, enda en helgetur til London og en avsluttende tur til Dublin! Ut i fra de stedene jeg har fått oppleve er York definitivt enda en favoritt, og jeg vet jeg kommer tilbake hit en dag. Byen er koselig, menneskene er hyggelige og det er alltid noe å gjøre. Det finnes gode restauranter og caféer, koselige butikker og diverse kulturelle opplevelser. Dessuten er det bare en kort busstur fra campus inn til byen og selve byen er ikke så stor så man føler man blir godt kjent tilslutt. Det er heller ingen dyr by, sammenlignet med London for eksempel. Det eneste negative jeg kan si om York er alle menneskene. Det er en veldig populær by, derfor mange mennesker! Dette var litt overaskende i starten, men med tanke på at det er populært for engelskmennene å dra hit på helgetur er det ikke så rart. Dessuten er det også mange studenter her. Man må heller ikke bli overrasket over at det vrimler med folk fra Asia her, eller rettere sagt fra Kina. Jeg har blitt fortalt at University of York godtar at det studerer så mange fra Kina her, fordi de betaler dobbel eller tredobbel så mye i skolepenger enn alle andre. Dermed utgjør de en stor del av finansieringen av universitetet. Om dette bare er et rykte er uvisst, men mange kinesere er i hvert fall studenter her.

Heslington Hall på campus.

Jeg har som sagt bodd på campus med 15 andre utvekslings studenter. Her har jeg hatt eget bad og eget rom, men delt kjøkken. Litt slitsomt noen ganger, men for det meste veldig sosialt og en god mulighet til å får seg nye venner. Om du skal på utveksling her ville jeg ha anbefalt at man sier i fra til universitetet før man ankommer at man ønsker bo på Alcuin College med ensuite rom (rom med eget bad). Da regner jeg med at man ender opp der de andre utvekslingsstudentene bor, og ikke risikere å bo med ”freshers” som jeg har forklart før. Selv om det selvfølgelig ville vært interessant å bo med engelskmenn når man først er i England. Dette er noe man må huske før man drar, det er ikke alltid like lett å få engelske venner! Jeg var forberedt på at jeg ikke skulle bo med engelskmenn, så sannsynlighet for at jeg omgås med engelske hele tiden var ikke så stor. Det gjorde ikke meg stort, fordi jeg syntes det er spennende å møte folk fra hele verden og lære om deres kulturer. Dessuten har man som oftest forelesninger og seminar med engelske, så noen får man møtt! Men ikke regn med at foreleserne er engelske. To av mine var fra Italia og Spania. Hvis man vil omgi seg litt mer med engelske vil jeg anbefale at man blir med i en ”society”. Her er det noe for en hver smak og det virker veldig sosialt. Jeg valgte ikke å gjøre det. Rett og slett fordi jeg følte jeg ikke hadde tid. Jeg reiste som sagt med en studievenninne, men om du overveier å reise alene er det ikke noe problem. Man får helt sikkert venner og når man bor med 15 andre er det veldig sosialt! Det blir også arrangert turer til forskjellige steder man kan melde seg på og Erasmus society arranger sammenkomster en gang uken hvor det også bare er å bli med. Dette er bare å søke opp på facebook før man ankommer eller underveis.

Campus.

Selv om jeg gleder meg til å komme hjem kommer jeg til å savne England og ikke minst York. Jeg legger ved en liten film herfra da min familie var på besøk. Her får dere sett litt av byen og ikke minst Castle Howard som ligger ca 1 time fra York, men som absolutt er verdt et besøk. Enjoy!

Ps. Det kommer minst et innlegg til!